• Article

    Estimation of Willingness to Pay by Trans-Korean Railway Connection Using CVM

    CVM을 활용한 남북 ‧ 대륙철도 연결에 따른 지불의사액 산정 연구

    KIM, Jooyoung, JIN, Jangwon

    김주영, 진장원

    Recent construction of Trans-Korean Railway result in travel time reduction and also production and employment increase during construction phase. Those direct benefits ...

    최근 추진 중인 남북 ‧ 대륙철도는 건설 단계에서 생산 ‧ 고용이 증대되고, 운행단계에서 통행시간 단축으로 인한 직접적인 편익은 기존 방법을 통해 추정이 가능하다. 그러나 ...

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    Recent construction of Trans-Korean Railway result in travel time reduction and also production and employment increase during construction phase. Those direct benefits are estimable using existing development methodology. But indirect benefits such as community development and economy, social culture are hard to be quantified. Therefore, this study estimated the economic benefits in terms of regional economy, development, and socio-cultural aspects of the operation of Trans-Korean Railway by using CVM (Contingent Valuation Method). It surveyed 545 adults over 20 years old, and estimated willingness to pay on usage of Trans-Korean Railway. As a result, respondents were willing to pay 13,824 won per household in residence tax. Moreover, total annual economic benefit regional economic and social culture due to Trans-Korean Railway is estimated to be 291.9 billion won.


    최근 추진 중인 남북 ‧ 대륙철도는 건설 단계에서 생산 ‧ 고용이 증대되고, 운행단계에서 통행시간 단축으로 인한 직접적인 편익은 기존 방법을 통해 추정이 가능하다. 그러나 지역개발, 지역경제, 사회문화적인 간접적인 편익은 계량화하기 어려운 측면이 있다. 이에 본 연구에서는 조건부가치측정법을 활용하여 남북 ‧ 대륙철도 운영으로 인한 지역 경제 ‧ 개발, 사회문화 측면의 경제적 편익을 추정하였다. 20대 이상 성인 545명을 대상으로 설문조사를 시행하여 남북 ‧ 대륙철도 시행에 대한 사용가치 즉, 지불의사금액(Willingness to Pay)을 추정하였다. 분석 결과, 가구당 13,824원을 주민세로 지불할 의사가 있는 것으로 분석되었고, 남북 ‧ 대륙철도로 인한 지역경제 ‧ 사회문화 측면의 연간 총 경제적 편익은 2,719억 원인 것으로 추정되었다.

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    June 2020
  • Article

    Analysis of Driving Behavior and Workload of Elderly Drivers on Freeways

    고령운전자의 고속도로 주행행태 및 작업부하 특성 분석

    OH, Minsoo, JANG, Jiyong, OH, Cheol, HAN, Keunsoo

    오민수, 장지용, 오철, 한근수

    The aging problem is a significant issue in terms of overall aspects of society, and the need for making traffic safety policies ...

    고령화는 사회 모든 측면에서 이슈이고 특히 도로교통 측면에서 고령운전자의 비율 증대는 교통안전에 밀접한 영향을 미치므로 이에 대응하기 위한 교통안전정책 수립의 필요성이 제기되고 ...

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    The aging problem is a significant issue in terms of overall aspects of society, and the need for making traffic safety policies is of keen interest because the increase in elderly drivers may have an impact on traffic safety. Therefore, the primary purpose of this study was to identify the characteristics of elderly drivers’ driving behaviors on freeways and to evaluate the workload of elderly drivers. The driving behavior of subjects was evaluated by utilizing the trajectory data optained from driving simulation experiments. In addition, the workload of subjects was estimated based on the ratio of beta waves to entire brain waves, which were collected while the participants were conducting the driving experiment. As a result, the average of elderly drivers’ speed was lower by 6% than non-elderly drivers. However, the average of the standard deviation of elderly drivers’ speed, which is a measure of effectiveness to represent the longitudinal driving stability, was higher about 25% than non-elderly drivers. Moreover, the average of the standard deviation of the lane position of elderly drivers on freeways, which indicates how they are stable on lateral driving, was higher about 31% compared to non-elderly drivers. Besides, the amount of beta wave of elderly drivers, which shows a driver’s psychological workload, was higher about 11% than non-elderly drivers. This study is expected to be utilized as a fundamental data when policies for elderly drivers are established in order to improve traffic safety in the aging society.


    고령화는 사회 모든 측면에서 이슈이고 특히 도로교통 측면에서 고령운전자의 비율 증대는 교통안전에 밀접한 영향을 미치므로 이에 대응하기 위한 교통안전정책 수립의 필요성이 제기되고 있다. 본 연구의 목적은 고속도로의 기본구간(본선) 및 연결로, 터널 구간을 대상으로 비고령운전와 고령운전자간의 주행행태 및 작업부하를 비교 ‧ 분석하는 것이다. 주행 시뮬레이터를 활용하여 주행 궤적과 뇌파 자료를 수집하였고 속도, 차로편측위치 표준편차 등을 주행 안정성 평가지표로 선정하였으며 뇌파 중 베타파를 운전자 작업부하 평가지표로 선정하였다. 분석 결과, 고령운전자의 평균주행속도는 대체적으로 비고령운전자 대비 약 6% 낮게 나타났음에도 종방향 주행 안정성 평가지표인 속도 표준편차와 횡방향 주행 안전성 평가지표인 차로편측위치 표준편차는 고령운전자가 각각 25%, 31% 높게 나타났다. 또한 심리적 작업부하 평가지표인 베타파 발생 비율은 고령운전자가 비고령운전자 대비 약 11% 높게 나타났다. 이는 고령운전자가 비고령운전자에 비해 평균주행속도가 낮음에도 불구하고 고속 주행환경에서 도로기하구조 변화에 따른 차로 유지 능력이 낮고 상대적으로 심리적 작업부하가 높음을 의미한다. 본 연구의 결과는 고령운전자 증가에 대비하여 교통안전 향상을 위한 정책 수립 시 기초자료로 활용할 수 있을 것으로 기대된다.

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    June 2020
  • Article

    Forecasting the Daily Demand of Air Cargo Using Data Mining with CHAID Approach

    Datamining 기법을 활용한 일별 항공화물 수요 예측

    MIN, Kyung-Chang, HA, Hun-Koo

    민경창, 하헌구

    Since the WTO was launched in 1995, Air cargo demand has risen sharply. It is expected to grow further on the explosive ...

    WTO 체제 출범 이후 급격하게 증가한 항공화물에 대한 수요는 최근 E-commerce와 Cross-Border Trade의 폭발적인 성장에 따라 향후 더욱 증가할 것으로 예상된다. 항공화물에 ...

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    Since the WTO was launched in 1995, Air cargo demand has risen sharply. It is expected to grow further on the explosive growth of E-commerce and Cross-Border trade in recently. As air cargo demand increases, the importance and needs for the forecasting of air cargo demand is increasing as well. Most of previous researches has been focussed on passenger part. In the case of researches on the forecasting of air cargo demand, the majority of researches are conducted quarterly or yearly forecasting to apply for establishment of mid-/long-term strategies, and an investment plan for an airport. The purpose of this paper is to develope the daily air cargo forecasting model that is able to help players in aviation, airlines, airports, etc., establish detailed operational strategies. In this paper, Chi-squared automatic interaction detection methodology is used to develop the forecasting model. The forecasting model is developed through two steps. At the first step, the weekly volume of air cargo is predicted by using CHAID methodology based on predict value from autoregressive integrated moving average and holiday information. At the second step, the final model which is the daily air cargo demand forecasting model is developed based on the weekly forecasting result from the first step, and holiday information by CHAID method as well. Based on the forecasting model developed in this paper, the daily cargo volumes for the next 56 days are predicted and the forecasting accuracy for each day is 93.9% which is 8.6% point higher than the forecasting accuracy for ARIMA model. It was noted that, unlike the characteristics of general demand forecasts, the high forecasting accuracy is maintained regardless of time lag from the forecasting point. And the result of the forecasting by shifting the forecasting point to 20 point, the forecasting accuracy for each dais is 91.2%, is high as well. The research finding shows the forecast model of this paper is worth to use as a daily forecasting model. It is expected that this paper will help to forecast the daily air cargo demand, and will further be used to forecast daily demand in more diverse area.


    WTO 체제 출범 이후 급격하게 증가한 항공화물에 대한 수요는 최근 E-commerce와 Cross-Border Trade의 폭발적인 성장에 따라 향후 더욱 증가할 것으로 예상된다. 항공화물에 대한 수요가 증가함에 따라 항공화물에 대한 정확한 수요예측의 필요성 역시 증가하고 있다. 그러나 기존 항공수요와 관련된 연구들은 주로 여객을 대상으로 진행되어 왔다. 화물을 대상으로 한 연구의 경우 주로 중장기 경영전략, 인프라 투자 등을 목적으로 하는 장기적인 관점의 예측에 관한 것이 다수이다. 본 연구는 항공사, 공항 등의 세부 운영전략 수립에 실질적인 도움을 줄 수 있는 일단위 항공화물 수요예측 모형을 개발하고 제안하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 인천국제공항에서 출발하는 K항공사의 일별 화물 물동량을 대상으로 공휴일 변수와 의사결정나무 가운데 하나인 CHAID 방법론을 활용하여 일별 물동량 예측 모형을 개발하였다. 예측모형은 총 2단계를 통해 개발되었다. 첫 번째 단계에서는 주차별 공휴일 정보와 ARIMA 방법론을 통해 도출한 주차별 물동량 예측치를 설명변수로 하는 나무모형을 통해 주차별 물동량을 예측하였다. 두 번째 단계에서는 앞서 도출한 주차별 항공화물 물동량 예측치와 주차 및 일별 공휴일 정보를 바탕으로 최종 일단위 예측모형을 개발하였다. 본 연구에서 개발한 예측모형을 바탕으로 향후 56일간의 예측정확도를 검증한 결과 일평균 93.9% 이상의 높은 정확도를 나타냈다. 이는 대표적인 시계열 방법론인 ARIMA 모형을 통한 예측 정확도 대비 일평균 8.6% 이상 높은 수준임을 확인하였다. 또한 일반적인 수요예측의 특성과 달리 예측시점으로부터의 시차와 상관없이 꾸준하게 높은 정확도를 유지한다는 점을 확인할 수 있었다. 더불어 특정 시점이 아닌 20개 시점으로 시점을 옮겨가며 예측한 결과물에서도 일평균 91.2%의 정확도를 보이며 예측 모형으로서의 가치를 확인하였다. 이에 본 연구가 향후 항공화물의 일단위 수요예측에 도움이 되길 바라며, 나아가 보다 다양한 분야의 일단위 수요예측에 활용될 것으로 기대된다.

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    June 2020
  • Article

    Wider Benefits in Transport Projects Using an Impact Analysis Evaluation Method

    간접편익(Wider Benefit)적용을 위한 Impact Analysis 평가기법 연구

    LEE, Seungjae, NA, Sungyong, KU, Donggyun, KIM, Jooyoung

    이승재, 나성용, 구동균, 김주영

    UK government has revised its transport appraisal manual called WebTAG to accommodate various environmentally friendly transport projects in a wider perspective, which ...

    영국 런던은 2012년 런던올림픽을 준비하면서, 런던의 도시재생 사업을 통하여 새로운 런던으로 탈변하고자 하였다. 런던은 산업화 시대를 지나면서 오랜된 공업지역이 낙후지역으로 남아있었으며 도로가 ...

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    UK government has revised its transport appraisal manual called WebTAG to accommodate various environmentally friendly transport projects in a wider perspective, which was commissioned by Sir Eddingtons’s transport studies. The guidance has triggered to revise the other transport appraisal guidances of commonwealth countries and international agencies such as OECD and WHO (World Health Organization). This paper therefore reviews the newly revised transport guidances for accommodating wider benefits currently used in OECD, UK, Australia and New Zealand. And then we attempt to draw some basic ideas commonly used and applicable in order to apply for calculating some environmentally friendly transport projects in downtown of Seoul such as Old Town Renaissance Project and Seoul’s high line project. In particular, we calculate health improvement benefits, which are comparable with WHO’s HEAT and UK’s SART health benefit in the framework of an impact analysis used in USA and OECD. These valuations of the health improvement benefits used in WHO, UK and New Zealand government guidances are used in the baseline to calculate willingness to pay of health improvement in Seoul cases. We have found that these benefits are not negligible by comparison with the existing core benefits such as travel time saving and vehicle operating cost saving benefits.


    영국 런던은 2012년 런던올림픽을 준비하면서, 런던의 도시재생 사업을 통하여 새로운 런던으로 탈변하고자 하였다. 런던은 산업화 시대를 지나면서 오랜된 공업지역이 낙후지역으로 남아있었으며 도로가 좁고 혼잡한 도시였다. Eddington은 교통사업을 통하여 도시재생사업을 추진하고자 하였으며, 교통사업의 효과의 범위를 도로뿐만 아니라 지역개발, 경제활성화에 미치는 영향까지 확대하였다. Eddington의 사상에 따라 영국의 투자평가지침은 WebTAG 로 발전하였으며, 영연방국가 및 선진국으로 확대되었다. World Bank나 ADB와 같은 국제협력기구에서도 교통사업의 타당성 평가에 Eddington의 의견이 반영되었다. 국내에서는 영국의 COBA 매뉴얼을 바탕으로 작성된 도로철도분야의 예비타당성평가 지침의 경제성 분석기준을 적용하고 있다. 통행시간 절감편익, 운영비용 절감편익, 교통사고비용 절감, 환경비용 절감편익을 중심으로 평가하고 있으며, 지역사회 및 경제활성화에 미치는 영향에 대해서는 반영하지 않고 있다. 본 연구에서는 영국의 WebTAG를 비롯한 호주, 뉴질랜드의 타당성 평가 지침에서 반영되고 있는 Wider Benefit을 검토해 보았다. 그 중 정시성 편익, 건강편익, 토지이용 및 지역상권에 대한 편익을 서울 녹색교통 진흥지역의 5등급 차량 진입제한, 보행자 중심 도로 공간 개편 사업에 대한 효과를 추정해 보았다. 분석결과 보행중심 도로공간 개편까지 시행시 건강편익이 미치는 효과가 가장 큰 것으로 분석되었다. 국내의 타당성평가에도 Wider benefit을 반영할 시점으로 판단된다. 따라서 본 연구에서는 국외 Wider Benefit을 반영하고 있는 세계적인 경향을 소개하였으며, 국내 사업에 적용해보았다. 국내 교통환경에 맞는 분석 방법 및 기준에 대한 연구가 필요한 시점으로 활성화되기를 기대해 본다.

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    June 2020
  • Article

    Pattern Classification of Taxi Drivers Based on Work and Living Conditions for Commercial Vehicle Safety Management System

    운수안전경영시스템을 위한 근무 및 생활환경 기반 택시 운수종사자 패턴 분류

    LEE, Seolyoung, CHO, Eunsol, OH, Cheol, KANG, Sunwha, CHOE, Byongho

    이설영, 조은솔, 오철, 강선화, 최병호

    The in-depth crash causes analysis for commercial vehicles is necessary to develop more effective safety countermeasures because the crash severity due to ...

    사업용자동차 중 교통사고 발생 비율이 가장 높은 택시 교통사고의 예방을 위해서는 운수종사자를 대상으로 한 심층적인 원인조사를 통한 운수안전경영시스템이 필요하다. 현재의 교통사고 원인조사 ...

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    The in-depth crash causes analysis for commercial vehicles is necessary to develop more effective safety countermeasures because the crash severity due to commercial vehicles is much higher than other vehicle types. A viable countermeasure to cope with commercial vehicle crashes is to conduct a traffic safety consulting for commercial vehicle drivers. The purpose of this study is to classify the pattern of taxi drivers, which is a fundamental to developing a customized consulting program. A two-stage clustering methodology is adopted to recognize the pattern of taxi drivers based on driver’s intrinsic characteristics underlying the cause of the crash occurrence that include working, health, and living conditions. Results show that it is desirable to classify taxi drivers into four groups such as ‘overworking’, ‘life-imbalanced’, ‘work and life-balanced’, and ‘unspecified-normal’. Discussions on how to use four driver patterns in conducting the safety consulting are presented. In addition, an example of consulting method is presented, which is expected to be used for developing effective consulting programs.


    사업용자동차 중 교통사고 발생 비율이 가장 높은 택시 교통사고의 예방을 위해서는 운수종사자를 대상으로 한 심층적인 원인조사를 통한 운수안전경영시스템이 필요하다. 현재의 교통사고 원인조사 체계에서 수집하는 자료는 사고 발생 현장의 도로교통시설결함과 운수종사자의 위험운전행동에 초점이 맞춰져 있어 택시사고에 가장 비중이 큰 운전자요인에 영향을 미치는 근무환경, 생활패턴, 건강특성과 같은 사고발생 기저에 있는 본질적인 요인과 관련된 자료의 수 집에 한계가 있다. 본 연구의 목적은 택시 운수종사자의 근무 및 생활환경, 건강특성 등을 토대로 운수종사자의 유형을 진단하여 인적요인 기반 운수안전경영관리의 새로운 방향을 제시하는 것이다. 본 연구에서는 법인택시 운수종사자 993명을 대상으로 수행한 심층 면담조사를 통하여 본질적 기저요인 자료를 수집하였으며, 혼합 클러스터링 기법을 적용하여 법인택시 운수종사자의 유형을 분석하였다. 혼합 클러스터링 분석을 통하여 법인택시 운수종사자를 ‘근로과다형’, ‘생활불균형형’, ‘불특정다수형’, ‘워라밸지향형’ 4개의 패턴으로 분류 및 정의하였다. 또한 자료 수집 항목 중 첨단운전자지원시스템 필요성, 일주일 근로시간, 직무스트레스 정도, 신체적 및 정신적 건강상태, 사고심각도 등 패턴의 특성을 파악할 수 있는 총 21개의 유의변수를 도출하였다. 본 연구에서는 운수종사자 안전경영시스템의 새로운 방향을 제시하였으며 연구결과를 활용하여 운수종사자 진단 및 관리를 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

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    June 2020
  • Article

    Analysis of Severity Factors in Personal Mobility (PM) Traffic Accidents

    PM (Personal mobility) 교통사고의 심각도 요인 분석

    HAN, Dajeong, KIM, Eungcheol, JI, Minkyung

    한다정, 김응철, 지민경

    PM (Personal Mobility) is a new type of transportation mode, and the number of users is increasing rapidly due to convenience and ...

    PM은 전기를 동력으로 하는 1인용의 신개념 소형교통수단으로 이동의 편리성, 휴대의 편리성 등으로 이용량이 급증하고 있으나 이와 관련된 연구는 미미하며, PM 안전 관련 ...

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    PM (Personal Mobility) is a new type of transportation mode, and the number of users is increasing rapidly due to convenience and portability. However, related research is insufficient and PM safety issues are constantly occurring. In this study, we analyzed the severity of PM accidents and analyzed PM accidents that occurred in 2017 and 2018. PM accidents were classified into four stages according to the severity of accidents. Factors affecting accidents were classified into road and environmental factors, accident type factors and human factors. And factors that significantly affected PM accidents were selected. As a result of the analysis, significant variables influencing the severity of PM accident were selected. Among the roads and environmental factors, May or the time zone at 14 and 21, 23 were found to be high in the severity of PM accidents. And when the road was wet or the accidents occurred at intersections of roads were found to be high in severity of PM accidents. If PM other driver’s age was 50s, 60s or 70s, the accident severity was also found to be high. In the case of the PM and other vehicle’s accidents, the severity of accidents was high when the other vehicle was bicycle and the driver’s age was 40s, 50s. In the case of the PM and pedestrian’s accidents, the severity was also high when the accident occurred at the sidewalk or during crossing the intersection. In case of PM-only accident, when the accident site was other place (except for crossroads, single lanes, bridges, tunnels, and parking lots), the severity was high.


    PM은 전기를 동력으로 하는 1인용의 신개념 소형교통수단으로 이동의 편리성, 휴대의 편리성 등으로 이용량이 급증하고 있으나 이와 관련된 연구는 미미하며, PM 안전 관련 문제가 지속해서 제기되고 있다. 본 연구에서는 PM 사고에 영향을 주는 위험 요소를 파악하기 위해 2017년 부터 2018년까지 전국에서 발생한 707건의 PM 사고를 대상으로 사고 심각도 분석을 하였다. PM 사고를 사고 심각도에 따라, 4단계로 구분하였으며 사고에 영향을 주는 요인을 도로 및 환경적인 요인, 사고 특성 요인, 인적 요인으로 구분한 뒤 PM 사고 심각도에 유의미한 영향을 미치는 요소를 선정하였다. 또한, 사고유형별 요인을 비교 ‧ 분석하기 위해, 사고유형을 PM 대 차량 사고, PM 대 보행자 사고, PM 단독사고로 구분하고 추가 모형분석을 하였다. 분석 결과, 도로 및 환경적인 요인으로는 5월, 시간대는 14시와 21시, 23시, 도로가 젖은 상태일 경우, 사고 발생 장소가 교차로인 경우, 심각도가 높은 것으로 나타났다. PM 운전자가 70대인 경우, 상대 운전자 및 보행자가 50대, 60대인 경우 사고 심각도가 높게 나타났다. 사고유형별로는 PM 대 차량의 사고의 경우, 상대 차량이 자전거인 경우, PM 운전자가 40대, 50대인 경우 사고 심각도가 높았고, PM 대 보행자 사고의 경우, 길 가장자리 사고 및 교차로 횡단 중 사고일 경우 사고 심각도가 높았다. PM 단독사고의 경우, 사고장소가 기타 장소(교차로, 단일로, 교량, 터널, 주차장 제외)인 경우 사고 심각도가 높은 것으로 나타났다.

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    June 2020