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    User Consciousness Analysis of Bus Alternative DRT

    노선버스 대체형 DRT 운행에 대한 이용자 의식분석

    PARK, Kijun, JUNG, Hun Young

    박기준, 정헌영

    Population reduction and aging are progressing rapidly in the outskirts of local cities as the social movement of the population is concentrated ...

    생활 SOC 수준이 상대적으로 높고 일자리가 많은 도시 내부지역으로 인구의 사회적 이동이 집중되면서 지방 도시의 외곽지역에서는 인구감소와 고령화가 빠르게 진행 중이다. 외곽지역의 ...

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    Population reduction and aging are progressing rapidly in the outskirts of local cities as the social movement of the population is concentrated in urban areas with relatively high levels of living SOC and jobs. With the decrease in population in the suburbs, while the demand for public transportation is gradually decreasing, it is expected that the financial burden on the local government for maintaining the existing bus system will increase. Governments and local governments are promoting the introduction of Demand Responsive Transport (DRT) to reduce the burden of financial support for buses while improving the transportation facilities for people in vulnerable areas in public transport services. Changwon City continues to increase funding for maintaining bus services operating in urban suburbs, and it is time to introduce DRTs for Replacement of bus service. In this study, for bus users in 39 villages in Changwon City’s route bus sparsely operated area, we derived factors favoring DRT for replacement of bus services. And, based on the theory of resistance of innovation, we investigated the factors of resistance to innovation in groups that did not adopt DRT. In this way, we tried to present the appropriate operation direction at the time of introducing the DRT for replacement of bus services in vulnerable areas in public transport services in Changwon City. The results of the research are expected to be used as policy data for the successful introduction of DRT for the reduction of the local government’s bus financial burden.


    생활 SOC 수준이 상대적으로 높고 일자리가 많은 도시 내부지역으로 인구의 사회적 이동이 집중되면서 지방 도시의 외곽지역에서는 인구감소와 고령화가 빠르게 진행 중이다. 외곽지역의 인구감소로 인해 대중교통의 수요는 점차 감소하는 반면, 기존 버스시스템의 유지를 위한 지자체의 재정부담은 점점 증가될 것으로 전망된다. 정부 및 지자체에서는 대중교통 서비스가 취약한 지역 주민의 이동편의 증진을 제고하면서 버스재정지원 부담을 줄이기 위해 수요응답형교통(Demand Responsive Transport, DRT)의 도입을 추진하고 있다. 창원시 또한 도시 외곽지역을 운행하는 버스서비스 유지를 위해 투입되는 재정지원금이 지속적으로 증가하고 있어 버스노선 대체형 DRT의 도입이 필요한 시점이다. 본 연구는 창원시의 노선버스 과소운행 지역 39개 마을의 버스이용자를 대상으로 버스노선 대체형 DRT 선호 요인을 도출하고, 혁신저항 이론을 바탕으로 대체형 DRT를 채택하지 않는 집단의 의사결정 과정에 미치는 혁신저항 요인을 알아보았다. 이를 통해 창원시의 노선버스 과소운행지역에 대체형 DRT 도입 시 적절한 운영 방향을 제시하고자 하였다. 연구의 결과는 향후 지자체의 버스재정지원금 부담 완화를 위한 노선버스 대체형 DRT의 성공적 도입 및 정착을 위한 정책 자료로서 활용될 것을 기대한다.

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    December 2019
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    Estimating Air-passengers’ Value of Travel Time Using Individual Mobile Phone Data

    개별 이동통신자료를 이용한 항공여객의 통행시간 가치 추정

    CHOI, Youngeun, YANG, Bomyi

    최영은, 양봄이

    The value of travel time, the marginal monetary value you are willing to pay to save a unit of travel time, is ...

    통행시간 가치는 통행자가 한 단위의 통행시간을 단축하기 위해 지불하고자 하는 금액으로, 교통계획에 있어 이용객의 행태분석과 경제적 타당성 분석을 위한 편익산정 등에 활용된다 ...

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    The value of travel time, the marginal monetary value you are willing to pay to save a unit of travel time, is commonly used in analysis of passenger behaviors and (pre)feasibility studies in transportation planning. It is also a critical factor in (pre)feasibility studies in airport planning as it is used to estimate benefits of time savings of a new project, the purpose of which is to reduce aircraft delays, relieve terminal congestion and improve ground access time. However, due to the limitations of data and lack of related studies, air-passengers’ value of travel time currently used is calculated by multiplying certain ratio to the surface transport passengers’ value of travel time. In this paper, the value of air-passengers’ travel time is estimated by using individual mobile phone data of people who traveled through Gimpo International airport. With mixed-logit, we revealed the travel time and the travel cost have significant effects on air-passengers’ access mode choice and the effect differs by gender, day of the week, and travel distance. The estimated average value of travel time of air-passengers is 21,874KRW/hr per person, which is 1.3-1.5 times higher value than the value of travel time generally used in (pre)feasibility studies in South Korea and also higher than the typical passenger car’s travel time value in the Seoul metropolitan area.


    통행시간 가치는 통행자가 한 단위의 통행시간을 단축하기 위해 지불하고자 하는 금액으로, 교통계획에 있어 이용객의 행태분석과 경제적 타당성 분석을 위한 편익산정 등에 활용된다. 이 중 공항계획 분야에서 통행시간 가치는 항공기 운항 및 터미널 내부 혼잡 완화는 물론, 신공항 건설에 따른 접근시간 감소 등 항공수단 이용객의 통행시간 절감편익 산정 시 주요 원단위로 활용되어 사업의 경제적 타당성에 큰 영향을 미치고 있다. 그러나 현재 공항계획 분야에서 사용 중인 항공여객의 통행시간 가치는 관련 연구 미흡 등의 한계로 인해 한계임금율법에 의해 산정된 지상교통 이용객의 시간가치에 일정 비율을 곱하여 개략적으로 산정하는 실정으로, 관련 연구 및 지침 개정의 필요성이 지속적으로 제기되고 있다. 이에 본 연구에서는 2018년 10월 1개월간 김포공항 이용객의 이동통신 자료를 활용하여 실제 항공여객의 접근수단 선택행태를 바탕으로 항공여객의 통행시간 가치를 산정하였다. 혼합로짓모형의 추정 결과, 통행시간과 통행비용은 공항 접근수단 선택에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이러한 영향은 성별, 주말통행 여부, 통행거리에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 한계대체율을 이용하여 항공여객의 통행시간 가치를 산정한 결과 21,874원/인-시간으로 추정되었으며, 이는 현재 국내 (예비)타당성조사에서 적용 중인 항공여객의 통행시간 가치 대비 약 1.3-1.5배 수준이며, 선행연구에서 도출된 수도권의 일반적인 승용차 통행시간 가치에 비해서도 높은 수준이다.

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    December 2019
  • Article

    An Empirical Analysis of Design Peak Demand for Determination of the Economical Size in Large Airports

    중대형 공항의 경제적 규모 결정을 위한 설계 첨두시간 수요의 실증 분석

    LEE, Sangkyu, KIM, Kiwung, CHOI, Youn Chul

    이상규, 김기웅, 최연철

    As the demand for air traffic increases, airport size should increase as well. Although it is reasonable to increase the size of ...

    항공 교통량을 포함하여 항공수요가 증가되면 공항의 규모도 변동되어야 하며, 이 과정에서 적정규모를 고려하여 공항을 건설하는 것은 경제성과 관련하여 매우 중요한 사안이다. 이를 ...

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    As the demand for air traffic increases, airport size should increase as well. Although it is reasonable to increase the size of the airport in accordance with the increase in air demand, airport construction considering the appropriate size is a very important issue in relation to economic validity. Therefore, it is necessary to review the airport’s design demand for air travel based on the total traffic and peak hourly traffic at the airport. Based on the theoretical approach involved, this study analyzed the design peak hourly traffic for determination of the economical airport size, and the empirical analysis was executed by data of passenger handling performance at Incheon International Airport, which is considered to be a large airport. This study estimated the appropriateness of design peak hourly traffic in large airports according to the recent records regarding Incheon International Airport’s international passengers. The statistical analysis was reviewed using the annual traffic performance statistics such as aircraft and passengers from the Airport Operation Management System (AOMS) over the last 10 years (2007-2016). The results of estimated design peak hourly traffic were compared with standard busy rate (SBR), Peak Hour demand of Average Day Peak Month (ADPM-PH), busy hour rate (BHR), inflection points and the standard deviation. As a result, the study estimated that the ADPM-PH used in many airports, showed similar to the inflection points used in many roads. Moreover, the accumulated traffic volume of design peak hourly traffic was within 3% of annual traffic. Thus, when planning large international airports, it is advised that the ADPM-PH should be used as design peak hourly demand, but a reference should be added to place accumulated traffic volume within 3%.


    항공 교통량을 포함하여 항공수요가 증가되면 공항의 규모도 변동되어야 하며, 이 과정에서 적정규모를 고려하여 공항을 건설하는 것은 경제성과 관련하여 매우 중요한 사안이다. 이를 위하여 공항의 총 교통량 및 첨두시간당 교통량을 기준으로 공항의 설계 수요를 검토할 필요성이 있다. 본 연구는 관련된 이론적 접근방법에 근거하여 경제적인 공항의 규모를 결정하기 위한 설계 첨두시간 수요를 분석하였으며, 대형 공항의 범주에 속하는 인천국제공항의 여객처리실적 자료를 표본으로 실증분석을 실시하였으며 이 가운데 국제선 승객에 관한 최근 기록을 바탕으로 대형공항의 시간당 설계 첨두시간 수요의 적정성을 평가하였다. 통계 분석은 지난 10년 간 공항운영 관리시스템의 항공기 및 승객과 관련된 연간 교통실적통계를 사용하였다(2007-2016). 검토된 설계 첨두시간 수요의 결과를 표준혼잡율(SBR), 첨두월 평균일 첨두시간 수요(ADPM-PH), 혼잡시간율(BHR), 변곡점 및 표준편차와 비교하였는데, 그 결과 많은 공항에서 사용되는 ADPM-PH 값은 도로에서 사용되는 변곡점과 유사한 것으로 나타났다. 또한, 설계 첨두시간 교통량의 누적률은 연간교통량의 3% 이내 이었다. 따라서 대형 국제공항을 계획할 때는 설계 첨두시간 수요로 ADPM-PH값을 사용하되, 신뢰도를 높이기 위해 누적 교통량이 연간교통량의 3% 이내로 유지하는 것이 바람직 할 것으로 판단되었다.

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    December 2019
  • Article

    Analyzing Changes in Revenue of Subway Organizations according to Bus Fare Increase in Seoul Metropolitan Area

    수도권 버스요금인상에 따른 지하철 운송기관 수입금 변화분석

    SHIN, Seongil, LEE, Changhun, CHEON, Seunghoon

    신성일, 이창훈, 천승훈

    Seoul metropolitan area has adopted an integrated transfer and distance-based fare system that allows transfer discounts between different modes of travel. Given ...

    수도권 대중교통요금제도에서 승객의 연계수단이용에 대한 환승요금이 할인되며 거리에 비례하여 요금이 산정된다. 부과된 요금은 수단의 기본운임비율에 따라 수입금으로 배분되므로 특정수단의 기본운임인상과 수입금배분은 밀접하게 ...

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    Seoul metropolitan area has adopted an integrated transfer and distance-based fare system that allows transfer discounts between different modes of travel. Given that the revenue allocation in the context of the integrated transit system is based on the revenues proportional to the basic fare, an increase in the basic fare of a certain mode is closely linked to the revenue allocation. A rise in the basic fare of a certain mode has caused a collective increase in the allocation of revenues derived from a transit mode with a fixed base fare. A reduction of that fare, on the other hand, has driven down the revenue allocation. Under the circumstance, the lack of a systematic approach to analyze the public transport revenue has made the transport planning authorities nothing but passively respond to the current pricing policy. In other words, a need has arisen to address the limitations of the current methodology of analyzing the transport card data. This paper aimed to analyze the effects of a fare increase of a transport mode on the revenue sensitivity of the other modes. To that end, this paper developed a methodology to calculate costs and revenues based on the order in which transfers were made between different transport modes using the transport card data. In terms of the use of inter-urban metropolitan bus services, this study simulated the effects of the basic bus fares that rose by 100KRW to 600KRW on the revenue from subway fares. The results indicated a reduction of the basic fare distribution ratio due to the decrease in the subway revenue when the base fares for buses increased by 100KRW. This was also evident when the paper reviewed that the Seoul Metro which accounted for 88.1% of the total revenue reduction and experienced a decrease of 7.7million KRW (approx. 2.8billion KRW/year). When fares were increased by 200KRW or more, the increase in the basic fares exceeded the basic fare distribution ratio, which, in contrast, caused a decrease of up to 500KRW for some of the other private train operators. The methodology evaluated in this study may be applied to the policy support systems related to the integrated distance-based pricing scheme in metropolitan areas using the transport card data in the years to come.


    수도권 대중교통요금제도에서 승객의 연계수단이용에 대한 환승요금이 할인되며 거리에 비례하여 요금이 산정된다. 부과된 요금은 수단의 기본운임비율에 따라 수입금으로 배분되므로 특정수단의 기본운임인상과 수입금배분은 밀접하게 연관되어 있다. 특정수단의 기본운임증가는 기본운임이 증가되지 않는 수단에 총량적 수입금배분 중가효과와 기본운임비율감소에 따른 수입금배분의 감소에도 영향을 미친다. 현재 운송기관은 수입금에 대한 정확한 분석기반이 없어 요금정책에 대한 수동적인 대응에 머물고 있다. 따라서 교통카드자료의 분석한계를 극복하는 새로운 접근방법이 요구된다. 본 연구의 목표는 수도권 대중교통요금제도에서 특정수단의 요금인상이 타 수단의 운영수입금에 미치는 영향을 민감도 분석하는 것이다. 이를 위해 교통카드자료 연계수단의 순서에 따른 요금 및 수입금을 산정하는 방안을 구축한다. 본 연구에서 검토한 시나리오는 수도권버스의 기본요금을 100원부터 600원까지 100원 단위로 인상에 따른 지하철 수단(운송기관)의 수입금 변화를 파악하였다. 버스기본요금 100원 인상에서 지하철 수단의 수입금이 감소되어 기본요금배분비율의 감소 영향이 나타났다. 특히 서울교통공사는 지하철 수단 총 수입금감소의 88.1%를 차지하여 일일 기준 770(만원)(약 28억/년)이 감소되었다. 200원 인상부터는 기본운임의 증가가 기본요금배분비율을 넘어선다. 그러나 일부 민자철도 운영기관에서는 500원까지 수입금배분이 줄어드는 것으로 분석되었다. 본 연구는 향후 수도권 교통카드자료를 기반으로 수도권 통합거리비례요금제도의 정책지원시스템으로 활용이 가능하다.

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    December 2019
  • Article

    Modifiable Areal Unit Problem in Transit Accessibility Analysis

    대중교통 접근성 분석에 있어서 가변적 공간단위 문제

    CHO, Sung-Jin, LEE, Kyu-Il, YOON, Seungho, MOON, Seonggook, KIM, Hyunmyung

    조성진, 이규일, 윤승호, 문성국, 김현명

    This study aims to examine the effect of MAUP in relation to a spatial unit in transit accessibility analysis by example of ...

    본 연구는 춘천시를 사례로 대중교통 접근성 분석에 있어서 공간단위 설정과 결부되는 MAUP의 효과에 대해 살펴보고, 공간단위 대안으로써 상세생활권을 행정동 기반 교통분석존과 격자기반 ...

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    This study aims to examine the effect of MAUP in relation to a spatial unit in transit accessibility analysis by example of Chuncheon city and verify the applicability of detailed living zone by comparing with traffic analysis zone based on administrative unit and grid-based spatial unit as alternative. As an example of Chuncheon City, the results of transit accessibility analysis on the three spatial units are as follows. First, in general, detailed living zone that takes into account local characteristics such as population distribution and public transportation infrastructure well reflect the transit accessibility of the study area. Second, the correlation analysis with population density confirms that the public transportation condition could be analyzed differently depending on a spatial unit. Third, the relationship between the aggregation level and the statistics derived from this study was generally well followed by that of the literature, but also represented the variable-specific characteristic of the MAUP effects. This study is meaningful in proposing not only the appropriate spatial unit for the transit accessibility analysis through comparative analysis of the different spatial units for the study area but also in suggesting theoretical background and statistical verification methods in selecting a spatial unit in future relevant studies. Further research is intended to verify the extensibility of the detailed living zone in transit accessibility analysis by applying various indicators other than walking accessibility and transit service area to diverse regions, such as large cities, small cities, and rural areas.


    본 연구는 춘천시를 사례로 대중교통 접근성 분석에 있어서 공간단위 설정과 결부되는 MAUP의 효과에 대해 살펴보고, 공간단위 대안으로써 상세생활권을 행정동 기반 교통분석존과 격자기반 공간단위와의 비교 분석을 통해 적합성을 검증한다. 춘천시를 사례로 세 공간단위에 대한 대중교통 접근성 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 전반적으로 인구 분포, 대중교통 인프라 등 지역 특성을 고려한 상세생활권이 사례 지역의 대중교통 접근성을 잘 반영한다. 둘째, 인구밀도와의 상관관계를 통해서 격자 단위와 상세생활권의 합역 방식에 따라 대중교통현황에 대한 해석이 달라짐을 확인했다. 셋째, 본 연구에서 도출된 합역 수준과 통계치의 관계는 선행 연구를 잘 따르지만, 일부 MAUP 영향의 변수특수적 특성을 나타내기도 했다. 이 연구는 사례 지역에 대한 여러 공간단위의 비교 분석을 통해서 대중교통 접근성 분석에 적합한 공간단위를 제안함과 동시에, 관련 연구에서 합역 방식을 선택하는데 있어서 이론적 배경과 통계학적 검증방법을 제안하는데 의의가 있다. 향후 연구에서는 도보접근성과 대중교통 서비스권역 이외에 다양한 지표를 대도시, 중소도시, 농어촌 등 여러 지역에 적용하여 대중교통 접근성 분석에 있어서 상세생활권의 범용성을 검증하고자 한다.

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    December 2019
  • Article

    Assessing the Safety Effects of Reduction of Speed Limit on Urban Roads

    도시부 도로 제한속도 하향 사업 안전성 효과평가

    SON, Seung-oh, PARK, Juneyoung, KIM, Minwoo, CHOE, Byongho

    손승오, 박준영, 김민우, 최병호

    This study evaluates the safety effectiveness of speed limit reduction on urban roads by estimating crash modification factors (CMF) using observational before ...

    본 연구는 차량으로 인한 교통사고 가능성과 심각도를 줄이고 보행자, 자전거 등 교통약자를 보호하기 위해 시행되는 안전속도 5030 사업의 안전성을 평가하였다. 도시부 도로의 ...

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    This study evaluates the safety effectiveness of speed limit reduction on urban roads by estimating crash modification factors (CMF) using observational before and after methods. For the analysis, the study applied three methods: (1) Naive before-after method, (2) Comparison group (CG) method, (3) Empirical bayes (EB) method, proposed by the Highway Safety Manual (HSM). Observational before-after studies are well known approaches for evaluating safety impact (i.e., CMF) of roadway treatments and policies. The CMFs were calculated for speed limit reduction on urban roadways in Daegu Metropolitan City. Crash data and traffic volume data from 2012 to 2017 were collected for this study. In general, the results show that speed limit reduction on urban roads has positive effectiveness in terms of crash reduction and road safety.


    본 연구는 차량으로 인한 교통사고 가능성과 심각도를 줄이고 보행자, 자전거 등 교통약자를 보호하기 위해 시행되는 안전속도 5030 사업의 안전성을 평가하였다. 도시부 도로의 제한속도 하향 후 사고 건수 기반의 안전성 개선 효과를 분석하기 위해 미국 Highway Safety Manual (HSM)에서 제시하고 있는 전후 비교분석 방법론 중 (1) 단순 비교방법(Naive before-after method), (2) 비교그룹 방법(Comparison group method, CG), (3) 경험적 베이즈 방법(Empirical bayes method, EB) 3가지 방법론을 활용하였다. 이 방법론을 활용하여 5030 속도 하향 사업 정책의 시범운영이 시행된 대구광역시를 대상으로 2012년부터 2017년까지 발생한 사고를 시행 시점 전후 1년으로 구분하여 CMF를 산출하였다. 특히 안전성능함수(Safety performance functions, SPF) 개발을 통해 도로의 사고 발생 핵심 Exposure를 고려한 안전성 효과평가를 수행하였다. 분석결과 도시부 제한속도 하향은 사고감소 등 안전성 측면에서 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 향후 국내 도시부 도로를 대상으로 적용될 속도 하향 정책 확대에 유의한 역할을 할 것으로 기대된다. 나아가 운영 효율성, 환경성의 관점에서 추가적인 연구가 수행된다면 정책확대를 위한 전략수립 및 시행 사후평가에서 핵심적 역할을 할 수 있을 것으로 기대된다.

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    December 2019