• Article

    Evaluation of Current Service Areas’ Location to Improve Freight Car’s Safety: A Case Study of Seohaean Expressway

    화물차 운행 안전 향상을 위한 기존 휴게시설 위치 평가: 서해안선을 대상으로

    KIM, Joohye, YANG, Taeyang, YOON, Taekwan

    김주혜, 양태양, 윤태관

    The seriousness of traffic accidents occurring on expressways means the need for safe driving of freight vehicles. In order to prevent drowsy ...

    고속도로에서 발생하는 화물차 교통사고의 심각성은 화물차 안전운전에 대한 중요성과 깊은 연관이 있다. 화물차 운전기사의 장시간 운전으로 인한 졸음운전 예방을 위해 운전자는 4시간 ...

    + READ MORE
    The seriousness of traffic accidents occurring on expressways means the need for safe driving of freight vehicles. In order to prevent drowsy driving due to long-time driving of trucks, the corresponding Act was revised in 2016 to ensure that truck drivers should take at least 30 minutes of rest after four hours of continuous driving. In addition, the Korea Expressway Corporation, an expressway operator, is trying to provide sufficient rest areas for truck drivers. For here, it is important to construct them in appropriate locations on the truck route to avoid a waste of budget. Therefore, this study analyzed Toll Collection System (TCS) Origin/Destination (O/D) data and selected the most overlapping traffic links from ranking 1st to 4th for both directions, and showed the most appropriate locations using ArcView. As a result, the service areas with truck parking spots are located within the range of both directions, but there is only one sleeping shelter in the range. In addition, the traffic volume in the direction to Mokpo (South bound) shows twice more than that to Seoul (North bound). Therefore, it is necessary to prioritize the service areas’ location within the selected range first and south bound direction requires more facilities. For the future research, the authors recommend to study about adequacy size of service area with the analysis of truck driver’s behaviors. It is expected to contribute making a decision for investment priority of the budget.


    고속도로에서 발생하는 화물차 교통사고의 심각성은 화물차 안전운전에 대한 중요성과 깊은 연관이 있다. 화물차 운전기사의 장시간 운전으로 인한 졸음운전 예방을 위해 운전자는 4시간 연속 운전 후 최소 30분 휴식을 취하도록 2016년 화물자동차 운수사업법이 개정되었다. 또한, 고속도로 운영기관인 한국도로공사에서도 화물차 운전자의 휴게 공간 확보를 위해 노력하고 있다. 하지만, 화물차 이동경로 상 적절한 위치에 휴게시설이 확보되지 않는다면 실효성 있는 운영이 어려우며, 이는 곧 예산 낭비로 이어질 수 있다. 따라서 본 연구에서는 고속도로 Toll Collection System(TCS) Origin/Destination(O/D)를 기반하여 화물차 통행경로 중 연속 통행시간이 일정시간 이상인 위치를 판별하여 중첩교통량이 가장 많은 곳을 방향별로 1-4 순위 선정하였고, ArcView를 통해 적정 위치를 나타냈다. 그 결과, 1-4순위에 나타난 휴게소 모두 대형 주차면을 보유하고 있었으나, 졸음쉼터는 상행 하행 각 1개소에만 위치하고 있었고, 하행 교통량이 상행 교통량에 비해 2배 더 많은 것으로 분석되었다. 따라서 휴게시설 설치나 가변 운영을 위해 해당 위치 및 하행에 대해 우선적으로 고려할 필요가 있음을 시사했다. 화물차와 관련된 기존 연구가 미흡한 실정에서 일부 가정을 통해 진행된 연구라 한계점이 분명 존재하지만, 화물차 경로에 근거한 휴게시설 위치와 관련된 첫 시도란 점에서 의의가 있다. 향후 화물차 운전자 행태를 반영한 휴게시설 규모에 대한 적정성 연구가 함께 이루어진다면 운영기관의 투자 우선순위 등 정책결정에 효과적으로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.

    - COLLAPSE
    October 2020
  • Article

    Improvement of Zone-based Regional Transportation Mode Choice Model Reflecting Behavioral Difference by Travel Distance

    통행거리별 행태 차이를 반영한 교통존 기반의 지역 간 교통수단선택 모형의 개선

    LEE, Kitaeg, KIM, Ikki, SHIM, Jaeyeob, KIM, Jihye

    이기택, 김익기, 심재엽, 김지혜

    The demand forecasting for rail has been analyzed with zone-based OD data at macroscopic level analysis, and two type of transportation mode ...

    우리나라에서 수행되는 철도부문의 교통수요예측은 교통존 기반의 자료와 분석 지역에 따른 교통수단선택 모형으로 분석되고 있다. 하지만 교통존 기반의 분석은 통행자의 개별 속성에 의한 ...

    + READ MORE
    The demand forecasting for rail has been analyzed with zone-based OD data at macroscopic level analysis, and two type of transportation mode choice model are separately applied for national-wide analysis and metropolitan area analysis each by using the zonal OD data in South Korea. This zone-based analysis has fundamental limitations due to the spatial aggregation. It cannot analyze the various effects according to the traveler’s individual attributes on the mode choice behavior, which is inevitable limitation of the zone-based analysis in aspect of forecasting accuracy. However, the zone-based analysis is unavoidable for analyzing large-scale areas such as the national-wide area or metropolitan area. Therefore, this study aims to build a transportation mode choice model with improved accuracy of the model than the currently used model within limitations of the zone-based analysis. In particular, the study tried to reflect travel time and service frequencies of various transit modes between an OD pair into the traveler’s behavior model in a more realistic way. The suggested model can explain the phenomenon that the travel time differently affects the traveler’s mode choice behavior by the travel distance. This study also was performed to verify logically that the proposed model explains more realistically the choice behavior by testing the value of time and elasticity. A case analysis was included to show how the analysis results may vary depending on the mode choice model to be applied.


    우리나라에서 수행되는 철도부문의 교통수요예측은 교통존 기반의 자료와 분석 지역에 따른 교통수단선택 모형으로 분석되고 있다. 하지만 교통존 기반의 분석은 통행자의 개별 속성에 의한 다양한 효과 분석을 수행할 수 없고 집합화 자료에 의한 분석의 정확성이 떨어질 수밖에 없는 등 공간적 집합화의 기본적인 한계점을 가지고 있다. 이러한 한계점에도 불구하고 대규모 교통시설 분석에는 집합화 분석이 활용되고 있다. 본 연구는 교통존 기반 집합화 분석의 한계 내에서 변수 추가 및 변형하면서 예측 정확성을 향상시킬 수 있는 교통수단선택 모형을 개발하고자 하였다. 세분화된 통행시간과 철도의 배차횟수 변수를 적용하여 모형을 보다 현실적으로 묘사하였다. 통행시간을 통행거리별로 구분하고 대기시간과 접근시간으로 세분화하여 교통수단 선택행태에 다르게 영향을 주는 현상을 모형에 반영하였다. 또한 제안 모형의 논리적인 현실 설명력을 검증하기 위해 시간가치와 탄력성 분석을 수행하였다. 결과적으로 통계적 분석과 논리적 검증 분석을 통해 제안 모형이 기본 모형보다 개선됨을 확인하였다. 통행행태가 반영된 교통수단선택 모형의 예측 정확성에 대한 필요성을 확인하기 위해 사례분석도 수행하였다. 이는 교통수단선택 모형의 선정에 따라 교통정책 의사결정에 중요한 영향을 줄 수 있다는 것을 보여줬다.

    - COLLAPSE
    October 2020
  • Article

    Classification of Local Governments by Road Traffic Safety Characteristics

    도로교통 특성을 반영한 지자체 교통안전 유형 분류

    PARK, Subin, CHOI, Saerona, LEE, Seolyoung, OH, Cheol

    박수빈, 최새로나, 이설영, 오철

    To achieve an ambitious goal to reduce fatalities to 2,796 by 2021 as described in the 8th National Road Safety Master ...

    제8차 국가교통안전기본계획의 도로부문 목표달성을 위해서는 사고에 취약한 지역에 대한 집중 관리와 사고유형별 교통안전 대책시행 등 전략적 정책추진이 필요하다. 이를 위해서는 지자체별로 정확하게 ...

    + READ MORE
    To achieve an ambitious goal to reduce fatalities to 2,796 by 2021 as described in the 8th National Road Safety Master Plan, we need to focus on implementing appropriate traffic safety strategies for hazardous areas in the field. Because budget, time and staff are limited, decision makers of local governments are required to set up ‘target accidents’, such as an accident type that had the highest traffic fatalities last year, to reduce traffic fatalities dramatically. However, when decision makers review traffic safety levels of their local governments, it is necessary to consider not only the number of traffic fatalities but also socio-economic characteristics and traffic conditions affecting probability of traffic accidents. This paper suggests a methodology to quantify traffic safety levels of local government in a variety of views such as traffic conditions, road environments, economic levels and traffic culture in each local government. Using a mixed clustering method, the paper classifies local governments as four groups that are defined as Robust-developED Local governments (R-ED), Vulnerable-devlopED Local governments (V-ED), Robust-developING Local governments (R-ING), and Vulnerable-developING Local governments (V-ING) considering traffic safety and socio-economic characteristics. As discussed in the results in the paper, it is expected that the methodology of the paper could be used to compare and monitor traffic safety levels of local governments for decision makers.


    제8차 국가교통안전기본계획의 도로부문 목표달성을 위해서는 사고에 취약한 지역에 대한 집중 관리와 사고유형별 교통안전 대책시행 등 전략적 정책추진이 필요하다. 이를 위해서는 지자체별로 정확하게 교통안전성을 진단해야하며, 이 때 기존의 교통안전평가지표와 같이 교통사고만을 고려하는 것이 아닌 지자체의 교통특성, 도로 인프라와 경제적 여건, 교통 문화 수준 등 다양한 각도에서 교통사고 특성을 반영할 필요성이 있다. 본 연구에서는 도로교통안전 특성을 고려한 지자체 교통안전성 평가 방법론을 개발하였다. 혼합 클러스터링 기법을 활용하여 지자체의 교통안전성 및 사회적 여건에 따라 4개의 그룹으로 유형을 분류하였으며, 각 그룹 특성 분석을 통해 교통안전 우수형 선진 지자체, 교통안전 취약형 선진 지자체, 교통안전 우수형 발전 지자체, 교통안전 취약형 발전 지자체로 정의하였다. 본 연구에서 제시한 방법론을 활용하여 지자체의 연도별 교통안전성 모니터링, 지자체 간 교통안전성에 대한 보다 객관적 상대비교가 가능하며, 향후 지자체 교통안전 진단을 통한 정책결정 지원 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

    - COLLAPSE
    October 2020
  • Article

    Driving Performance Evaluation Based on Cognitive Abilities Using a Driving Simulator

    차량 시뮬레이터를 이용한 운전자 인지기능이 주행행태에 미치는 영향 연구

    HWANG, Sooncheon, LEE, Dongmin, KIM, Sunhoon, KIM, Dohoon

    황순천, 이동민, 김선훈, 김도훈

    Recently, traffic accidents caused by high-risk drivers such as elderly drivers have emerged as a major social problem. People feel uneasy about ...

    최근 고령운전자 등 고위험군 운전자들에 의한 교통사고가 주요 사회적 문제로 대두되고 있다. 이에 고위험군 운전자들이 운전을 하는 것에 대하여 사람들은 불안감을 느끼며 ...

    + READ MORE
    Recently, traffic accidents caused by high-risk drivers such as elderly drivers have emerged as a major social problem. People feel uneasy about driving by high-risk drivers, so it is argued that they should be ​institutionally restricted from driving. However, it is difficult to determine suitabilities of driving by inspecting factors that affect the actual driving abilities. For elderly drivers, restricting their driver licenses can be factors infringing on mobility rights. For this reason, a prudent approach is needed to improve the driver aptitude test system. In order to solve this problem, if the driver license is determined by assessing physical and cognitive abilities which are identified to affect driving, it will be a better system which all ages agree. In this study, human factors that can influence driving were analyzed by comparing between cognitive abilities and driving behaviors using a driving simulator. Cognitive abilities of 65 subjects were measured using special apparatus. The results of measured cognitive abilities were used to categorize into two groups which were with good abilities and with poor abilities. Next, driving behaviors of the subjects in various road environments were analyzed through collected log data using a driving simulator. First, it was confirmed that the subjects with relatively higher age belonged to the group with poor cognitive abilities. Second, the group with good cognitive abilities showed better driving behavior than the worse group. Third, it was analyzed that there were more differences in urban roads between two groups. Fourth, it is confirmed that there were more differences in driving behavior among the groups at nighttime than at daytime. The results of this study are meaningful because this was carried out empirical studies to find the factors affecting driving behaviors. This research can be used to carry out future research on the driver license and driving behaviors.


    최근 고령운전자 등 고위험군 운전자들에 의한 교통사고가 주요 사회적 문제로 대두되고 있다. 이에 고위험군 운전자들이 운전을 하는 것에 대하여 사람들은 불안감을 느끼며, 이들이 운전을 하는 것에 대하여 제도적으로 제약이 필요하다는 주장이 제기되고 있다. 하지만 실제 운전능력에 영향을 미치는 요인을 검사하여 운전 적합 여부를 판별하기는 어려운 문제라 신중한 제도 개선이 필요하다. 이러한 문제를 해결하기 위한 한 가지 방안으로 운전능력에 영향을 미치는 것으로 확인된 신체적 ‧ 인지적 능력 평가 요소들로 운전적성을 평가한다면 모두가 인정하는 제도가 될 수 있을 것이다. 이에 본 연구에서는 인지능력 검사와 차량 시뮬레이터를 이용한 주행행태를 분석하여 운전능력에 영향을 줄 수 있는 요인을 분석하였다. 먼저 65명의 피실험자를 대상으로 인지능력을 측정하였다. 측정된 인지능력 결과를 토대로 인지능력이 상대적으로 높은 그룹과 낮은 그룹으로 군집분석을 수행하였다. 다음으로 차량 시뮬레이터를 이용하여 수집된 피실험자들의 주행행태를 분석하였다. 분석 결과 첫째, 상대적으로 연령이 높은 피실험자가 인지능력 결과가 낮은 그룹에 속하는 경우가 많음을 확인하였다. 둘째, 인지능력이 상대적으로 높은 그룹이 낮은 그룹보다 안정된 주행행태가 관측되었다. 셋째, 도시부 도로보다는 지방부 도로에서 그룹 간 주행행태 차이가 더 많은 것으로 분석되었다. 넷째, 주간 상황과 야간 상황을 비교한 경우에도 야간 상황에서 그룹 간 주행행태 차이가 더 나타나는 것을 확인하였다. 본 연구 결과는 운전행태에 미치는 요인을 찾아내는 실증 연구를 수행했다는 점에 의의가 있으며, 향후 운전면허 제도 및 운전행태 관련 연구를 수행하는데 활용될 수 있을 것이라 판단된다.

    - COLLAPSE
    October 2020
  • Article

    A Study on the Analysis of Traffic Accidents by Road Type considering Traffic Safety Signs on the Urban Road

    도심부도로 교통안전표지를 고려한 도로유형별 교통사고 분석 연구

    BHIN, Miyoung, SON, Seulki, KIM, Junyong, CHAE, Woori

    빈미영, 손슬기, 김준용, 채우리

    The paper investigates the current distribution of traffic safety signs on the urban road by type and facility and examines the installation ...

    본 연구는 도심부도로를 중심으로 교통안전표지의 설치현황을 유형별, 시설별로 조사하였다. 대상지는 경기도 성남시 첨단산업단지인 판교테크노밸리를 중심으로 교통안전표지를 조사하고 대상구간의 교통사고 심각도를 도로유형별로 분석하였다 ...

    + READ MORE
    The paper investigates the current distribution of traffic safety signs on the urban road by type and facility and examines the installation compliance rate. The study area is Pangyo Techno Valley of the high tech industrial complex in Sungnam, Gyeonggi, where traffic safety signs are investigated, and the traffic accidents severity of the concerned roadway segment is analyzed by road type. The analysis found that when the urban roads are grouped as intersections and roadway, such variables as accident type and violation of the law have impacts on the traffic accidents severity. This implies that the accident reduction requires the traffic safety signs closely related with traffic accidents severity. The paper suggests the systematic and sustainable development of the database of traffic safety signs in order to continuously analyze the impact of the traffic safety signs on the accidents reduction.


    본 연구는 도심부도로를 중심으로 교통안전표지의 설치현황을 유형별, 시설별로 조사하였다. 대상지는 경기도 성남시 첨단산업단지인 판교테크노밸리를 중심으로 교통안전표지를 조사하고 대상구간의 교통사고 심각도를 도로유형별로 분석하였다. 분석결과 도심부도로를 대상으로 교차로와 단일로로 구분하여 교통사고심각도에 미치는 영향으로 사고유형, 법규위반항목을 도출할 수 있었고 사고감소를 위해 사고심각도와 연계한 교통안전표지 설치를 제안하였다. 교통안전표지의 사고감소 효과를 지속적으로 분석하기 위해서는 체계적이고 지속가능한 교통안전표지 DB와 신기술을 적용한 유지관리체계 개발이 시급하다는 내용을 제안하였다.

    - COLLAPSE
    October 2020
  • Article

    Study on Operational Efficiency of Intersection with Safety Warning Information Overcoming Disqualified Drivers’ Sight Distance in Port Area

    항만 내 운전자 시거 미확보 환경 극복을 위한 컨테이너 트럭 상충 위험 정보제공 시 교차로 운영 효율성 연구

    KIM, Dong Hyeop, JOKHIO, Sarang, KIM, Jin-Tae

    김동협, JOKHIO, Sarang, 김진태

    The container port is a “private road” that is not classified as “public road”, and it is difficult to apply safety management ...

    항만 컨테이너 야적장은 ‘공도’로 구분되지 않은 ‘사도’로 내부 도로는 현행 법령에서 도로로 구분되지 않아 ‘공도’ 관점의 안전관리 방안이 적용되기 어렵다 ...

    + READ MORE
    The container port is a “private road” that is not classified as “public road”, and it is difficult to apply safety management measures from the “public road” perspective as it is not divided into roads under the current law. Above all, there is a high risk of accidents caused by failure to secure safety sight distance due to high-loaded containers. This paper proposed a WatchCAT algorithm that can detect and respond to vehicle collision situations for safe passage at the intersection of container port. The proposed algorithm collects vehicle information through V2C technology and uses the collected information to predict potential vehicle collision and provide driver with warnings and provide recommended road speeds to avoid conflicts. The analysis of the effect of the proposed algorithm showed that it was better in terms of efficiency of Intersection than the signal control method and the two-way stop control method in the virtual environment. This research result is expected to be useful in preparing safety management measures for intersections of container port.


    항만 컨테이너 야적장은 ‘공도’로 구분되지 않은 ‘사도’로 내부 도로는 현행 법령에서 도로로 구분되지 않아 ‘공도’ 관점의 안전관리 방안이 적용되기 어렵다. 무엇보다 높이 적재된 컨테이너로 인한 안전시거 미확보로 인한 사고의 위험성이 높은 상황이다. 본 논문은 항만 야적장 교차로의 안전한 통행을 위해 차량 위험 상황을 감지하고 대응할 수 있는 WatchCAT 알고리즘을 제안하였다. 제안된 알고리즘은 V2C 기술을 통하여 차량의 정보를 수집하고 수집된 정보를 통해 차량의 잠재상충을 예측하고 운전자에게 위험 경고를 제공하고 상충을 회피할 수 있는 권장 주행속도를 제공한다. 제안된 알고리즘의 효과분석 결과, 가상환경에서 정주기식 신호 제어방식과 양방향 정지 제어방식보다 교차로 효율성 측면에서 우수한 것으로 나타났다. 본 연구결과는 항만 컨테이너 야적장의 교차로 안전관리 대책 마련 시 유용하게 활용될 것으로 기대된다.

    - COLLAPSE
    October 2020