• Article

    A Study on the Influencing Factor of Intention to Use Personal Mobility Sharing Services

    Personal Mobility 공유서비스 이용의향에 미치는 영향요인에 관한 연구

    CHOI, Min Hye, JUNG, Hun Young

    최민혜, 정헌영

    Currently, diverse efforts are being made to improve the accessibility of public transportation. However, in the case of Busan Metropolitan City, it ...

    현재, 대도시에서는 대중교통의 접근성 향상을 위한 다각도의 노력이 시행 중이나 부산광역시의 경우 배산임해의 지형적 특성으로 도시철도 접근성 확충에 어려움을 겪고 있다. 이러한 ...

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    Currently, diverse efforts are being made to improve the accessibility of public transportation. However, in the case of Busan Metropolitan City, it is difficult to expand accessibility of urban railroads due to the geographical complexity. In this situation, this study proposed the Personal Mobility (PM) sharing service as a means of expanding the connecting modes to enhance accessibility of urban railroads, specifically targeting electric-bicycles and electric-scooter. In this study, we set up a hypothetical scenario assuming the use of PM sharing service as a connecting modes of urban railway, and reviewed the influence factors on the intention to use PM sharing service using the multi-level ordered logistic regression model. For objective analysis, we constructed a travel route between the respondent’s origin and the nearest urban railway station through network analysis to extract their travel distance and average slope. The main results of the study showed that 74.1 percent of bus users and 62.1 percent of private and taxi users were willing to switch to urban railways when PM sharing service was activated. Second, the lower the fare (-), the allowance of the bike path (+), and the clearer weather (+), the more people prefer PM. Third, the higher the age and income (+), the more likely they were to use it in order of bussiness, commuting and leisure travel. In addition the use of walking and bicycle (-), the farther the trip distance (+) and the higher the average slope (+), the higher the intention to use. Fourth, the main effect of the local characteristic variable was not significant, but there was a significant effect in the interaction with other variables. These results are expected to used as basic data for enhancing the utilization rate of urban railways and preparing for new transportation modes measures through the utilization of PM sharing service in the future.


    현재, 대도시에서는 대중교통의 접근성 향상을 위한 다각도의 노력이 시행 중이나 부산광역시의 경우 배산임해의 지형적 특성으로 도시철도 접근성 확충에 어려움을 겪고 있다. 이러한 상황에서 본 연구는 도시철도 접근성 강화를 위한 연계교통수단 확충방안으로 Personal Mobility (PM) 공유서비스 도입을 제안하고, 구체적으로 전기자전거 및 전동킥보드를 대상으로 하였다. 본 연구에서는 도시철도 연계교통수단으로 PM 공유서비스 도입을 가정한 가상의 시나리오를 설정하고, 다수준 순서형 로지스틱 회귀모형을 활용하여 PM 공유서비스 이용의향에 미치는 영향요인을 검토하였다. 객관적인 분석을 위해서 네트워크 분석을 통해 응답자의 출발지 및 가까운 도시철도역 간의 이동 경로를 구축하여 이동 거리 및 평균 경사를 추출하였다. 연구의 주요 결과로 첫째, 버스 이용자 중 74.1%, 자가용 및 택시 이용자 중 62.1%가 PM 공유서비스 활성화 시에 도시철도로 전환 의사가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 요금이 낮을수록(-), 자전거도로를 허용할수록(+), 날씨가 맑을수록(+) PM을 선호하는 것으로 나타났다. 셋째, 연령과 소득이 높을수록(+), 업무, 통근 ‧ 통학, 여가 통행의 순서로 이용할 확률이 높았으며, 또한 도시철도 연계교통수단으로 도보 및 자전거를 이용할수록(-), 이동 거리가 멀어질수록(+), 평균 경사가 높아질수록(+) 이용할 의향이 높아지는 것으로 나타났다. 넷째, 지역 특성 변수의 주 효과는 유의하지 않았으나, 다른 변수와의 상호작용에서는 유의한 영향이 나타났다. 이러한 결과는 향후 PM 공유서비스의 활용을 통한 도시철도의 이용률 제고와 신교통수단의 대응방안 마련에 기초적 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

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    February 2020
  • Article

    Study on the Guideline for a Pedestrian Island on No-signal Crosswalk Based on Probability Theory

    확률 이론을 이용한 무신호 횡단보도의 보행섬 설치기준에 관한 연구

    KIM, Suji, YEO, Jiho, KWON, Yeongmin

    김수지, 여지호, 권영민

    Pedestrian crashes have been a serious issue in Korea for several years, and it has frequently occurred when pedestrians cross a street ...

    국내 보행자 교통사고는 횡단 중에 빈번하게 일어나며, 특히 사람들의 보행이 주로 이루어지는 13m 미만 생활도로에서 사고위험이 높은 수준에 있다. 이를 해결하기 위한 ...

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    Pedestrian crashes have been a serious issue in Korea for several years, and it has frequently occurred when pedestrians cross a street. Among the facilities to ensure safe pedestrian crossing, the pedestrian island has been considered as one of the useful facilities since it has the advantage of ensuring pedestrian safety at a low cost. But, in Korea, the pedestrian island is not well-known and the guideline for that is insufficient despite their benefits. For this reason, this study tried to suggest the instruction for the installation of pedestrian islands on no-signal streets. First, this study set the four scenarios for the number of cases of crossing street with two lanes and then calculated the probability of each scenario based on the probability theory. After then, this study reorganized the scenarios into three categories and interpreted the result. This study suggests a way to quantify the availability of pedestrian crossing by the different vehicle flow and pedestrian speed and define the sections to install pedestrian islands and signal flags.


    국내 보행자 교통사고는 횡단 중에 빈번하게 일어나며, 특히 사람들의 보행이 주로 이루어지는 13m 미만 생활도로에서 사고위험이 높은 수준에 있다. 이를 해결하기 위한 여러 가지 보행안전 시설 중 보행섬은 적은 비용으로 보행자 도로 횡단 시 차량으로부터 안전한 대피공간을 제공함으로써 교통사고위험을 방지할 수 있다는 장점을 가진다. 그러나 국내에서는 보행섬이 주목을 받지 못하고 있으며 시설을 설치하기 위한 기준 또한 모호한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 생활도로를 대상으로 보행섬 설치기준을 구축하기 위한 연구를 진행하여 안전한 환경을 구축하는데 기여하고자 하였다. 생활도로에서 보행자가 횡단 가능한 경우의 수를 4가지의 시나리오로 나누어 확률 이론(probability theory)을 적용하여 표현하였다. 보행속도와 차량통행량을 기반으로 보행자 횡단 가능성 확률을 산출하고 그 결과를 보행섬과 신호등 필요성에 따라3가지로 나누어 해석하였다. 본 연구 결과는 차량통행량과 보행속도 변화에 따른 보행안전, 편의에 영향을 미치는 정도를 확률적으로 정량화하여 제시하였으며, 보행섬뿐만 아니라 신호등 설치 시 효과적인 구간을 1차적으로 선별해 낼 수 있는 지표를 제시하여 안전시설 설치 측면에서 유용하게 쓰일 수 있을 것으로 사료된다.

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    February 2020
  • Article

    A Study of the Establishment of Dynamic Route Guidance System for Autonomous Vehicles by Equilibrium Assignment

    Equilibrium Assignment에 기반한 자율주행차량의 Dynamic Route Guidance System 구축방안

    SEO, Jiyeong, LEE, Seonha, INSIGNE, Maria Sharlene L., KANG, Seounggu, KIM, DoGyun

    서지영, 이선하, Maria Sharlene L. INSIGNE, 강성구, 김도균

    With the emergence of the Fourth Industrial Revolution, various technologies are being introduced, and among these, interest in the commercialization of Autonomous ...

    4차 산업혁명 등장과 함께 다양한 기술들이 도입되고 있으며, 이 중 자율주행차량(AV)의 상용화에 대해 크게 관심이 높아지고 있다. 현재 자율주행차량(AV ...

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    With the emergence of the Fourth Industrial Revolution, various technologies are being introduced, and among these, interest in the commercialization of Autonomous Vehicles (AV) is increasing. Currently, Autonomous Vehicles (AV) are being researched to build related facilities such as road infrastructure and signal control and V2X so that they can operate in consideration of the surrounding situation to the final destination. In this study, we proposed a dynamic route guidance system (Dynamic Route Guidance system) that allows Autonomous Vehicles (AV) to be assigned appropriate routes for the efficient operation. The optimal route search system considers various parameters necessary for the route search between the departure point and the arrival point (O/D) and determines the traffic situation at regular intervals. The study follows first, a theoretical analysis of various traffic assignment techniques and parameters for applying to Autonomous Vehicles (AV) and systems is carried out. Jeju-island, which has a traffic policy analysis system in terms of management, was selected for Shin-Jeju. This study analyzed the effects before and after the introduction of the optimal route search system using the vehicle characteristics of the Autonomous Vehicle (AV) and the traffic information of the test-bed network using the microscopic simulation model VISSIM. As the routes were guided, the mileage increased, but the voyage time and delay time decreased. Through the improvement effect of the introduction of this system, it suggested the construction method for the introduction and implementation of the system for the commercialization of the Autonomous Vehicle (AV) in the future and the future research direction.


    4차 산업혁명 등장과 함께 다양한 기술들이 도입되고 있으며, 이 중 자율주행차량(AV)의 상용화에 대해 크게 관심이 높아지고 있다. 현재 자율주행차량(AV)은 최종 목적지까지 주변상황을 고려하여 운행하도록 도로 인프라와 신호제어 등 관련 시설물 구축과 V2X 관련 다양한 연구가 진행되고 있다. 본 연구에서는 교통운영자 입장에서 자율주행차량(AV)의 효율적인 운영을 위해 교통정보를 활용하여 적정경로를 배정받도록 하는 최적경로 탐색 시스템(Dynamic Route Guidance system)을 제시하였다. 최적경로 탐색 시스템은 출발지/도착지(O/D) 간 주행차량이 경로탐색에 필요한 다양한 파라미터를 고려하고 일정시간 간격으로 교통상황을 판단하여 최적경로로 안내하는 시스템이다. 먼저 자율주행차량(AV) 및 시스템에 적용하기 위한 다양한 통행배정 기법과 파라미터에 대한 알고리즘의 이론적 고찰을 수행하며, 사전 시스템 Test-bed 구현을 위해 교통수요/교통흐름/교통신호/대중교통/운영관리 측면의 교통정책분석 시스템이 구축되어 있는 제주특별자치도 신제주를 대상으로 선정하였다. 본 연구는 Microscopic Simulation model VISSIM을 활용하여 자율주행차량(AV)의 차량특성 및 Test-bed Network의 교통정보를 통한 최적경로 탐색 시스템의 도입 전/후 효과분석을 수행하였으며, 기존 경로에 비해 우회하는 경로를 안내받아 통행거리는 증가하나 통행시간 및 지체시간이 감소한 것으로 분석되었다. 이러한 시스템 도입에 따른 개선효과를 통해 향후 자율주행차량(AV)의 상용화를 위한 시스템 도입 및 구현을 위한 구축방안, 향후 연구방향을 제시하였다.

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    February 2020
  • Article

    Configuration and Evaluation of Local Dynamic Map Platform for Connected Automated Driving in Urban Roads

    도심도로 자율협력주행을 위한 정보 플랫폼 구성 및 평가 방안 연구

    ROH, Chang-Gyun

    노창균

    Recently, researches are being actively conducted to increase the safety of roads and traffic by using collected information from external sources and ...

    최근 C-ITS (CV), 자율주행(AV) 등 외부에서 연계 또는 차량에서 직접 수집한 정보를 이용하여 도로 ‧ 교통의 안전을 증대시키기 위한 연구가 활발히 진행되고 ...

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    Recently, researches are being actively conducted to increase the safety of roads and traffic by using collected information from external sources and vehicle itself (such as C-ITS vehicle (CV) and autonomous vehicle (AV)). In particular, autonomous driving technology is one of the heading technologies leading the Fourth Industrial Revolution. However, the confidence level of self-driving technology is low because the damage and casualties occur frequently. As a way to overcome this, cooperation between road and traffic infrastructure and Connected Automated Driving (CAV) is being introduced and gradually increased. However, due to sporadic research, the information platform is insufficiently established and the evaluation system for adequate information provision is also insufficient. In order to overcome this problem, the effectiveness measures for evaluating the autonomous driving information platform which is limited to the urban roads were established as promptness, accuracy, and safety. Through this, it is expected to support the construction of safer road and traffic environment and the delay of technology related to autonomous driving.


    최근 C-ITS (CV), 자율주행(AV) 등 외부에서 연계 또는 차량에서 직접 수집한 정보를 이용하여 도로 ‧ 교통의 안전을 증대시키기 위한 연구가 활발히 진행되고 있다. 특히 자율주행 관련 기술은 4차 산업혁명을 선도하는 대표 기술 중 하나로, 우리나라에서도 정부 및 민간 차원의 연구가 매우 활발히 진행되고 있다. 그러나 사망사고를 포함한 자율주행차 관련 인명사고의 발생으로 인해 자율주행 기술에 대한 신임도가 높지 않게 조사되고 있으며, 특히 도심도로 내에서는 예측하기 어려운 변수가 많아 이에 대한 보완이 반드시 필요한 상황이다. 이를 극복하기 위한 방안으로 도로 ‧ 교통 인프라와 자율주행차의 협력기술(CAV)이 도입되고 있으며, 점차 증대하고 있다. 그러나 산발적 연구진행으로 인해 정보 플랫폼에 대한 정립이 미진하고, 적절한 정보 제공 유무에 대한 평가체계가 미흡하다. 이를 극복하기 위해 도심도로에 한정된 자율협력주행 정보 플랫폼의 평가를 위한 효과척도를 신속성, 정확성, 안전성으로 정립하고, 각 척도별 평가지표를 포함한 분석 방안을 수립하였다. 이를 통해 보다 안전한 도로 ‧ 교통 환경의 구성 및 자율주행 관련 기술의 연착을 지원할 수 있을 것으로 기대한다.

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    February 2020
  • Article

    Assessing the Safety Effects of Expressway Managed Lane for Autonomous Bus Using Traffic Simulation

    교통 시뮬레이션을 활용한 고속도로 유입부에서의 자율주행버스 전용차로 진입 영향권 안전성 평가

    JEONG, Jeongho, PARK, Juneyoung, OH, Cheol

    정정호, 박준영, 오철

    Recently, commercialization of autonomous vehicles has been emerged as one of the important issues. Especially, it is needed to operate roadways safely ...

    최근 자율주행차량과 관련된 다양한 기술의 개발로 인하여 자율주행차량의 상용화가 실현되고 있다. 자율주행차량이 도로네트워크에 상용화되기 시작한다면 자율주행차량과 비자율주행차량이 혼재하는 상황이 발생 할 것이고 ...

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    Recently, commercialization of autonomous vehicles has been emerged as one of the important issues. Especially, it is needed to operate roadways safely in the mixed traffic condition with autonomous and non-autonomous vehicles. For this reason, implementation of managed lane specifically for autonomous vehicles has been widely suggested to minimize the friction between the autonomous vehicle and the non-autonomous driving vehicle. In this study, we analyzed the impact of implementing autonomous bus managed lane on expressway according to the market penetration rate, traffic volume (level of service), and length of influence area using microscopic traffic simulation. Particularly, the minimum weaving section length has been calculated based on different road environments. As a result, the minimum weaving section for the autonomous bus to enter the managed lane was 600-1200m. In addition, the results also indicated that weaving section length from 800-1200m was found to be the suggested entry weaving section length. It is expected that the results of this study can provide insights for designing and operating managed lane for autonomous vehicles in the future.


    최근 자율주행차량과 관련된 다양한 기술의 개발로 인하여 자율주행차량의 상용화가 실현되고 있다. 자율주행차량이 도로네트워크에 상용화되기 시작한다면 자율주행차량과 비자율주행차량이 혼재하는 상황이 발생 할 것이고 이로 인하여 교통시스템에 큰 변화가 있을 것으로 예상된다. 이와 같은 상황에서 자율주행차량과 비자율주행 차량 간의 마찰을 최소화하기 위하여 전용차로를 운영하는 것에 대한 고려가 필요하며, 특히 국내 운영 중인 버스전용차로의 경우 현실적으로 가장 먼저 설치 및 운영될 가능성이 높다. 또한, 전용차로 운영 시 전용차로로 진입하기 위해 안전하게 차로변경 할 수 있도록 기준을 마련할 필요성이 있다. 따라서 본 연구에서는 자율주행버스의 보급률과 교통량(서비스수준), 진입 영향권의 길이에 따라서 전용차로 진입 가능여부에 대한 분석을 통해 각 도로환경에 따라 전용차로 진입에 필요한 최소영향권 길이를 산출하고 진입이 가능한 대안들에 대하여 상충분석을 통한 안전성 평가를 통하여 유입 영향권의 안전성을 고려한 설계 기준을 제시하였다. 분석결과, 자율주행버스가 전용차로에 진입하기 위한 최소 영향권의 길이는 600-1200m에서 부분적으로 진입 가능하여 최소 영향권의 길이를 제시하였다. 또한, 영향권 내에서 발생하는 상충건수 비교분석 결과 설정한 시나리오에 따라 800-1200m에서 상충건수가 가장 낮게 도출되어 교통 환경에 따른 가장 안전한 전용차로 진입 영향권의 길이를 제시하였다. 본 연구의 결과는 향후 고속도로 자율주행버스의 전용차로를 설계 및 운영하는 것에 있어 기초자료로 활용 될 것으로 기대된다.

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    February 2020
  • Article

    Queue Length Estimation Algorithm for Signalized Intersections Using Taxi DTG Data

    신호교차로에서 택시 DTG 자료를 활용한 대기행렬 길이 추정 알고리즘 개발

    LEE, Minhyoung, KIM, Youngchan

    이민형, 김영찬

    In this study, an algorithm was developed for estimating the queue length at signalized intersections using taxi DTG data collected for the ...

    대기행렬 길이는 신호교차로의 운영을 위한 중요한 효과척도이다. 서울시에서는 택시 DTG 자료를 통해 개별 차량의 주행정보를 수집하고 이를 활용하여 교통정보를 생성하고 있다. 본 ...

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    In this study, an algorithm was developed for estimating the queue length at signalized intersections using taxi DTG data collected for the Metropolis of Seoul. For this, the coordinates of individual vehicles plotted on a time-space diagram were estimated from individual vehicles experiencing speed variations owing to traffic signals at intersections. To estimate the queue length at signalized intersections, the speed of the forming queue shockwave was estimated from vehicle coordinates at locations of speed deceleration for every cycle. The microsimulation software Vissim was used to verify the accuracy and sensitivity of the proposed algorithm. The results of the evaluation revealed at least 19.8% of the mean absolute percentage. The result indicates that the queue length can be estimated through this approach.


    대기행렬 길이는 신호교차로의 운영을 위한 중요한 효과척도이다. 서울시에서는 택시 DTG 자료를 통해 개별 차량의 주행정보를 수집하고 이를 활용하여 교통정보를 생성하고 있다. 본 논문에서는 개별 택시에서 수집된 DTG 자료 중 위치정보를 활용하여 신호교차로에서 대기행렬 길이를 추정하기 위한 알고리즘을 개발하였다. 위치정보를 통해 시공도상에 개별 차량의 속도변화가 발생되는 지점을 추정하였으며 대기행렬 길이를 추정하기 위해 매주기 추정된 개별 차량의 속도감소 지점들을 활용하여 대기행렬이 생성되는 충격파의 속도를 산정하였다. 제안 된 알고리즘의 정확성을 검증하기 위해 마이크로시뮬레이션 소프트웨어를 사용하였다. 평가 결과 평균절대비율오차가 19.8%를 나타내어 택시 DTG 자료를 활용하여 대기행렬 길이를 추정할 수 있음을 확인하였으며 프로브차량 비율에 따른 알고리즘의 민감도를 분석하였다. 본 연구는 향후 개인정보 보호법의 개정에 따라 현장자료를 활용한 추가적인 연구가 수행된다면 신호교차로의 운영 및 정책결정에 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

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    February 2020