• Article

    Analyzing Effect of Turning Back in Charging Stations Due to Queue on User Satisfaction and Perception Change Toward Electric Rental Cars

    전기차 충전소 회차(回車) 경험이 전기렌터카 이용 만족도 및 인식 변화에 미치는 영향 분석

    KANG, Young Jun, SON, Sanghoon*, KIM, Suwan, TAK, Hwajeong

    강영준, 손상훈*, 김수완, 탁화정

    This study analyzes user satisfaction and perception change toward electric rental cars if an electric rental car user has encountered queue in ...

    본 연구에서는 전기렌터카 이용자가 충전소 대기수요로 인해 다른 충전소를 찾은 경험이, 전기렌터카 이용 만족도와 전기차에 대한 인식 변화에 주는 영향을 분석하였다. 전기렌터카 ...

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    This study analyzes user satisfaction and perception change toward electric rental cars if an electric rental car user has encountered queue in a charging station and navigated other available stations. An ordinary least squares model of electric rental car user satisfaction and an average treatment effect model of perception change toward electric vehicles are specified. Using behavioral data collected from a survey of 196 electric rental car users, the models are estimated. Results show that the experience of turning back in a charging station has negative effect on user satisfaction and perception change toward electric vehicles. These results provide policy implications as follows: more public chargers are needed in Jeju; the installation of chargers should cover hotels; and more information on chargers should be available, including the location of charging stations.


    본 연구에서는 전기렌터카 이용자가 충전소 대기수요로 인해 다른 충전소를 찾은 경험이, 전기렌터카 이용 만족도와 전기차에 대한 인식 변화에 주는 영향을 분석하였다. 전기렌터카 이용실태 설문조사 자료를 이용하여 분석을 수행하였고, 이 자료의 유효표본수는 196명이다. 분석을 위해 전기렌터카 이용 만족도에 대한 최소제곱 모형과 전기차 인식 변화에 대한 평균처리효과 모형을 설계하였다. 분석결과, 최소제곱 모형에서는 충전소 회차 경험이 전기렌터카 이용 만족도에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 평균처리효과모형에서는 회차 경험자의 전기차에 대한 인식 변화가 회차 비 경험자에 비해 부정적인 것으로 나타났고, 회차 경험자 자신이 회차를 경험하지 않았을 때를 가정하여 비교하면, 인식 변화가 더욱 부정적인 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 제주도 내 더 많은 개방형 충전기의 확충, 숙박업소 내 충전기 설치기준 마련과 충전기 보급지원, 전기렌터카 예약 단계에서 충전소 정보제공 시스템화 등의 필요성에 대한 시사점을 제공한다.

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    August 2018
  • Article

    Study on Drivers’ Perception Reaction Times Against Different Types of Traffic Signals: Non-declarative and Declarative Memories Affected by Colors and Combinations of Signal lights

    교통신호등 형태별 운전자 인지반응 시간 비교 연구: 등화 색상 및 조합에 따른 비서술적/서술적 기억 활용

    YANG, Jiwoong*, KIM, Jin-Tae, KIM, Jooyoung

    양지웅*, 김진태, 김주영

    This study analyzes drivers’ reaction times from the different ways to deliver the meaning of traffic signals based on previous research in ...

    국제사회는 3개 렌즈(적, 황, 녹) 교통신호등 사용을 표준으로 규정으로 하나, 우리나라는 4개(적, 황, 녹색화살표, 녹색) 렌즈 교통신호등의 사용을 일반적으로 허용한다. 본 연구는 ...

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    This study analyzes drivers’ reaction times from the different ways to deliver the meaning of traffic signals based on previous research in Psychology that descriptive and non-descriptive memories in human’s cerebellums play in different roles. The meaning of traffic signal lights is delivered by either the color of light or the combination of those colors. Total 40 subjects asked to react various images of traffic signals and their 1,920 reaction time data were collected and analyzed. Results showed that three-head traffic signals delivering the meaning of traffic signals with its colors provide with less and stable reaction times, at 95% confidence level, compared to the ones of four-head traffic signals delivering with the combination of those. This study suggest a direction to change the types of traffic signal lights based on the findings from this study.


    국제사회는 3개 렌즈(적, 황, 녹) 교통신호등 사용을 표준으로 규정으로 하나, 우리나라는 4개(적, 황, 녹색화살표, 녹색) 렌즈 교통신호등의 사용을 일반적으로 허용한다. 본 연구는 국제연합 규정 3색 신호등 사용 운전자들의 인지반응 시간과 우리나라 규정 4색 신호등 사용 운전자들의 인지반응 시간이 같지 않음을 확인한다. 피(被)실험 운전자 40명으로부터 총 1,920개 인지반응 시간자료 및 뇌파 자료를 실내시험으로 수집하고 분석하였다. 분석결과 3색 신호등이 4색 신호등보다 신뢰수준 95%에서 (1) 해석 오류가 없고, (2) 인지반응 시간이 빠르며, (3) 인지반응 시간의 표준편차도 적은 것으로 도출되었다. 뇌파 자료 분석결과 3색 신호등은 비서술적 기억 영역(전두엽; 반응 빠름)이 활성화되고, 4색 신호등은 서술적 기억 영역(측두엽; 반응 상대적으로 느림)이 활성화됨을 확인하였다. 이로 우리나라 교통신호등이 교통안전에 유리한 방향으로 발전할 필요가 있음을 제언한다.

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    August 2018
  • Article

    Analysis of the Impact of Smart Devices on Worker’s Commute Behaviors

    스마트 기기가 직장인 통근활동에 미치는 영향 분석

    JANG, Jae-Min*

    장재민*

    Commute time for domestic workers is at the top of the OECD, which means that the time spent in transit is higher. ...

    국내 직장인의 통근시간은 OECD가운데 상위권에 머물고 있으며 이는 차 내에서 보내는 시간이 높아짐을 의미한다. IT시대를 맞이하여 교통수단 내에서 스마트 기기 사용량이 증가되는 ...

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    Commute time for domestic workers is at the top of the OECD, which means that the time spent in transit is higher. As the usage of smart devices increased in the transportation in the IT age, this study analyzed the effect of smart devices on the commute behaviors of the workers. Commute time and commute satisfaction were used as dependent variables. Independent variables were selected considering usage of smart device, usage contents and personal characteristics (sex, age, etc.). As a result of analysis, common variables affecting commute time and commute satisfaction were gender (male), marriage (unmarried), income, education, working time through smart devices, usage of smart devices in transit, one-person household. Income has an effect on commute time and overuse of smart devices influences commute satisfaction. In addition, the correlation between commute time and commute satisfaction was analyzed through decision trees. The analysis shows that gender, usage of smart devices in transit, and income variables have a major impact. As a result of this study, it is necessary to improve the quality of life by increasing the satisfaction of commute with smart devices.


    국내 직장인의 통근시간은 OECD가운데 상위권에 머물고 있으며 이는 차 내에서 보내는 시간이 높아짐을 의미한다. IT시대를 맞이하여 교통수단 내에서 스마트 기기 사용량이 증가되는 만큼 본 연구는 스마트 기기가 직장인의 통근행태에 미치는 영향을 분석하였다. 종속변수는 통근시간 및 통근만족도를 사용하였고, 독립변수는 스마트 기기 사용빈도 및 사용내용, 개인특성(성별, 연령 등)을 기반으로 분석하였다. 분석결과 통근시간 및 통근만족도에 공통적으로 영향을 미치는 변수는 성별(남성), 혼인(미혼), 소득, 학력, 직장이외 스마트 기기를 통한 업무시간, 차내에서 스마트 기기 사용량, 1인 가구 등이 도출되었다. 이외 소득 변수는 통근시간, 스마트 기기 과도사용은 통근만족도에만 영향변수로 도출되었다. 추가로 통근시간 및 통근만족도 간의 상관분석을 위해 의사결정나무를 기반으로 분석한 결과 성별, 차내에서 스마트 기기 사용량, 소득 변수가 주요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이처럼 스마트 기기는 통근활동에 다양한 영향을 미치는 만큼 본 연구를 기반으로 통근만족도를 높임에 따라 직장인의 삶의 질을 개선시킬 필요가 있겠다.

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    August 2018
  • Article

    A Study on Climbing Lane in Freeway Uphill Segment by Developing a Microscopic Traffic Simulation Model

    미시교통 시뮬레이션 모델 개발을 통한 고속도로 오르막차로에 관한 연구

    SUH, Jonghae, CHOI, Seongjin, YEO, Hwasoo*

    서종해, 최성진, 여화수*

    Microscopic traffic simulation models, which provide individual vehicle agent’s movement, encounter several limitations in describing driving behavior for many different situations. In ...

    기존의 미시 교통 시뮬레이션 모델은 고속도로 오르막차로에서 빈번하게 발생하는 합류 행태의 주행을 묘사할 수 없다. 본 연구에서는 차량의 운전 모드별로 주행행태를 연속적으로 ...

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    Microscopic traffic simulation models, which provide individual vehicle agent’s movement, encounter several limitations in describing driving behavior for many different situations. In this study, a new behavioral model is developed as an integrative modeling framework of longitudinal and lateral movements for an individual vehicle based on Oversaturated Freeway Flow Algorithm (OFFA). The proposed algorithm also provides an improvement in stack memory use and computation in formulation. The proposed model is applied to investigate the efficiency and safety performance of freeway traffic at uphill section. Different climbing lane types are observed such as pocket type, overtaking type, and closed type. As a result, it is shown that the operation of an auxiliary lane is beneficial compared with the closed type at uphill section, when the traffic volume is less than 1300vphpl. In summary, this study provides a microscopic traffic simulation model to describe asymmetric driving behavior and its application in real traffic issues.


    기존의 미시 교통 시뮬레이션 모델은 고속도로 오르막차로에서 빈번하게 발생하는 합류 행태의 주행을 묘사할 수 없다. 본 연구에서는 차량의 운전 모드별로 주행행태를 연속적으로 묘사할 수 있는 기존의 OFFA (Oversaturated Freeway Flow Algorithm)을 기반으로 모델의 한계점을 개선하고 효율적으로 시뮬레이션을 수행할 수 있는 알고리즘을 제안하여 고속도로 오르막차로의 운영형식결정에 활용하였다. 이를 위해 오르막차로 형태를 포켓형, 추월차로형, 미운영형으로 분류하고, 형식별로 운영효율 및 안전도를 측정하여 그 성능을 분석하였다. 결과적으로 교통 수요가 증가함에 따라 추월차로형 오르막차로의 운영이 효율적인 것으로 나타났다. 하지만 특정교통량을 초과하는 상황에서는 오르막차로를 폐쇄하는 것이 두 측면에서 모두 더 효과적인 것으로 나타나 이를 오르막차로의 동적운영 가이드라인으로 활용할 수 있을 것으로 판단된다.

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    August 2018
  • Article

    Examining Influential Factors on Injury Severities of Vehicle Occupants Based on In-depth Traffic Accident Database

    교통사고-인체상해 데이터베이스 기반 차량 탑승자 상해 중증도 영향요인 분석

    JUNG, Soyoung*

    정소영*

    This study aims to examine influential factors on injury severities, especially severe injury versus fatality, involved in traffic accidents using crash type, ...

    본 연구는 교통사고-인체상해 데이터베이스에 저장된 교통사고, 차량파손 자료 및 사고차량 탑승자의 심층 의료기록을 이용하여 사고 당시 탑승자가 중증 외상을 입었지만 생존하는 경우 ...

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    This study aims to examine influential factors on injury severities, especially severe injury versus fatality, involved in traffic accidents using crash type, vehicle damage, victim’s medical records from in-depth traffic accident database. To complete the study aim, forward and backward formats for sequential logistic regression model and their areas under the receiver operation characteristic curves were compared to select the optimal model format. As a result, forward format outperformed backward format. In the forward format, pre-hospital emergency medical service (EMS) time was significant to increase the probability of fatality compared to that of severe injury by 540% if the EMS vehicle response time was longer than 24minutes. Driver carelessness as the main cause of traffic accident was also significant to increase the probability of fatality compared to that of severe injury by 380%. Based on the resultant findings, safety improvement strategies such as enhancing EMS vehicles, professionals, equipment for quick initial medical aid, and EMS priority signals could be recommended to reduce the pre-hospital EMS time. Implementing more rumble strips or supplemental rest areas would also be helpful to reduce driver’s carelessness during driving. In addition, legislation for banning handheld phone, the relevant campaign or driver education program would be supportive to reduce the probability of traffic accident fatality as one of the safety improvement strategies. Combining the resultant findings and additional accident location information with GIS spatial clustering, this study would contribute to decision making for prioritizing future improvement policy implementation.


    본 연구는 교통사고-인체상해 데이터베이스에 저장된 교통사고, 차량파손 자료 및 사고차량 탑승자의 심층 의료기록을 이용하여 사고 당시 탑승자가 중증 외상을 입었지만 생존하는 경우 대비 중증 외상 후 사망한 경우를 비교한 후, 탑승자의 생존 여부에 영향을 미치는 유의미한 요인들을 분석하였다. 이를 위하여 본 연구는 Sequential Logistic Regression모형의 두 포맷을 사용하여 외상 중증도를 예측하였고 Receiver Operation Characteristic 커브의 넓이를 비교하여 더 우수한 포맷을 선택하였다. 그 결과, Sequential Logistic Regression모형의 Forward 포맷이Backward 포맷보다 우수한 성능을 보였다. 특히, 병원 전 응급의료서비스 시간이 24분이 초과될 경우에 중증 외상 후 생존 대비 사망 확률을 약 540% 증가시키는 것으로 나타났다. 또한, 교통사고의 주 원인이 졸음이나 기기조작과 같은 운전자의 부주의일 경우, 중증 외상 후 생존 대비 사망 확률을 약 380% 증가시키는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 근거로 본 연구는 응급의료 구급차의 개수, 응급의료 처치 인력 및 장비 증가, 긴급차량 우선신호 시스템 운영, 럼블스트립 혹은 고속도로 졸음쉼터 증설, 운전 중 스마트 폰 기기 제한 법제화 및 관련 캠페인, 운전자 교육과 같은 대안이 필요함을 제시하였다. 본 연구결과를 기반으로 사고장소의 위치정보를 추가적으로 통합하여 GIS공간 클러스터링으로 발전시킨다면 안전향상대책 시행의 우선순위 지역을 선정하는 근거로도 본 연구의 활용가치가 높을 것이다.

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    August 2018
  • Article

    A Estimating Model of Road Surface Varying Condition Considering Sunshine Duration Affected by Structure and Topography Near Corresponding Roadway

    도로 구조물 및 도로주변 지형지물에 의한 음영변화를 고려한 도로노면의 상태변화예측모형

    SON, Young Tae*, PARK, Sang-Hyun

    손영태*, 박상현

    In this study, Sought to provide the drivers with information on the road surface condition by calculating the evaporation of the road ...

    본 연구는 강우 시 혹은 강우 후 도로관리서비스 향상과 도로의 안전성을 제고하기 위하여 노면의 증발량을 산정하여 노면상태에 대한 정보를 운전자에게 제공하기 위한 ...

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    In this study, Sought to provide the drivers with information on the road surface condition by calculating the evaporation of the road for improve road management service and safety of roads during rain or after rain, and the purpose of this study was to develop a model to estimate the change of road danger section by calculating the evaporation by weather, traffic volume and hourly sunshine duration rate data by structure and topography near corresponding roadway. The evaporation amount estimation model was constructed by using the water budget method and energy budget method, and considering to change in evaporation by vehicle on the road, we applied the model to the calculated vehicle radiant heat and tire friction heat and take into account the reduction rate of radiant energy with shaded areas by structure and topography near corresponding roadway, we used the MicroStation program to visualize the sunshine influence zone by setting the sun’s altitude, azimuth, and shading time intervals, and the shading rates of the corresponding section were extracted and applied to the equation.


    본 연구는 강우 시 혹은 강우 후 도로관리서비스 향상과 도로의 안전성을 제고하기 위하여 노면의 증발량을 산정하여 노면상태에 대한 정보를 운전자에게 제공하기 위한 방안을 모색하였으며 본 연구에서는 기상, 교통량 자료와 더불어 추가적으로 도로의 지형지물에 의한 시간전개별 일조율 자료를 적용하여 증발량을 산정하여 도로 위험구간의 변화를 예측하는 모형개발을 목표로 하였다. 증발량 산정모형은 물 수지법을 바탕으로 에너지수지법을 적용하여 구축하였으며, 모형에서 도로 위 차량에 의한 증발량의 변화를 고려하기 위해 교통량을 이용해 차량 복사열, 타이어 마찰열을 산정하여 모형에 적용하였다. 또한 도로 인근 지형지물에 의한 음영지역에 따른 복사에너지의 감소율을 감안하기 위해 마이크로스테이션 프로그램을 이용해 조사 노선의 경도 및 위도 자료를 토대로 태양의 고도 및 방위각을 계산하여 설정하였으며 음영시간을 1시간 간격으로 설정하여 일조영향구역을 시각화하고 해당 구간의 음영율을 추출하여 이를 증발량 산정에 적용하여 음영지역의 특성을 반영하였다.

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    August 2018
Journal Informaiton Agriculture and Life Sciences Research Institute Journal of Korean Society of Transportation
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