• Article

    Analysis of Factors Affecting The Traffic Safety Level of Taxi Company: Focused on Driver’s Work and Welfare Environments

    택시 운수업체의 교통안전수준 영향요인분석: 운전자의 근무 및 복지 환경을 중심으로

    CHO, Eunsol, PARK, Jiwon, LEE, Seolyoung, OH, Cheol, CHOE, Byongho

    조은솔, 박지원, 이설영, 오철, 최병호

    Unlike existing studies dealing with factors affecting crash occurrences, this study attempted to analyze underlying factors related to driver’s human factors ...

    현재 교통사고 원인조사 체계는 도로환경요인인 도로의 기하구조와 인적요인인 운수종사자의 위험운전 행동에 초점이 맞춰져 있다. 그러나 운전행태에 영향을 미치는 운수종사자의 건강특성, 생활환경 및 ...

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    Unlike existing studies dealing with factors affecting crash occurrences, this study attempted to analyze underlying factors related to driver’s human factors. In general, it is known that human factors leading to the crash occurrence include drowsiness, aggressiveness, and inattention etc. This study mainly focused on underlying factors resulting in such human factors that have been widely addressed to date in the area of traffic safety. Crash investigation systems focus on the road geometry, road environment factor and the driver’s risk driving behavior, human factor. However, less efforts have been made in collecting data related to internal factors of crashes that affect driving behavior. For example, the internal factors include taxi driver’s health characteristics, living conditions and taxi company’s working environment. The purpose of this study is to derive the factors of taxi company’s safety level and to propose a new direction for taxi safety consulting. In-depth interviews with commercial taxi drivers and managers of taxi companies were conducted to collect survey data to represent internal factors associated with driver’s working and welfare environments. In addition to a multiple linear regression, a binomial logistic regression and a random forest analysis technique were adopted to derive underlying internal factors to be used to identify the level of traffic safety taxi companies. The results show that the identified contributing factors include weekly working hours, accident-involved vehicle management, privately-used hour, narrow space inside the vehicle, fatigue management, and the level of life satisfaction. The countermeasures for enhancing taxi safety were discussed in terms of improving working environment and welfare of taxi drivers.


    현재 교통사고 원인조사 체계는 도로환경요인인 도로의 기하구조와 인적요인인 운수종사자의 위험운전 행동에 초점이 맞춰져 있다. 그러나 운전행태에 영향을 미치는 운수종사자의 건강특성, 생활환경 및 운수 업체의 근무환경과 같은 교통사고 내면적 요인에 관련된 자료수집에는 한계가 있다. 따라서 설문조사를 통한 내면적 항목의 수집 및 한국교통안전공단에서 운영하는 시스템을 통해 수집한 자료의 연계분석을 통하여 효과적인 운수안전 컨설팅을 지원하기 위한 법인택시 교통사고 원인조사 및 분석이 필요하다. 본 연구의 목적은 법인택시 운수업체 교통안전수준의 영향요인을 도출하고 이를 토대로 법인택시 운수안전 컨설팅의 새로운 방향을 제시하는 것이다. 이를 위하여 89개 법인택시 운수업체의 교통안전담당자 및 운수종사자를 대상으로 설문조사를 수행하여 안전복지 실태자료를 수집하였으며, 한국교통안전공단에서 운영하는 운수안전 컨설팅 지원 시스템과 운수종사자 관리 시스템을 활용하여 운수업체 및 운수종사자 정보를 수집하였다. 이렇게 수집된 자료를 다중선형 회귀분석, 이항 로지스틱 회귀분석, 랜덤 포레스트 분석에 적용하여 법인택시 운수업체 교통안전수준에 미치는 영향요인을 도출하였다. 분석 결과 운수업체의 근무환경 중 일주일 근로시간, 사고차량 관리정도, 개인용무 사용시간, 좁은 차량내부, 근무여건 관련 제도개선을 통한 피로관리, 지인유무, 여가활동, 생활만족도 등이 택시 운수업체의 교통안전수준에 영향을 미치는 요인으로 도출되었다. 이에 따라 운수종사자 교통안전과 복지를 기반으로 법인택시 안전 컨설팅의 새로운 방향을 제시하였으며 본 연구의 결과는 법인택시의 근무환경 및 복지환경의 개선을 위한 기초자료로 활용될 것으로 기대된다.

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    August 2020
  • Article

    Evaluation of Freeway Acceleration Lane Length Adequacy Based on Driving Behavior of Elderly Drivers

    고령운전자의 주행행태를 고려한 고속도로 유입연결로 가속차로 길이 적정성 평가 연구

    JUNG, Aram, KO, Jieun, OH, Cheol

    정아람, 고지은, 오철

    Elderly drivers have rapidly grown in the road transportation systems. One of the significant issues associated with elderly drivers is that the ...

    고령운전자는 신체적 능력의 저하로 인해 일반운전자 대비 상대적으로 인지 ‧ 반응시간이 증가한다는 특성이 있다. 더불어 저속으로 주행하는 특성 때문에 고령운전자의 경우 고속도로 유입연결로 ...

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    Elderly drivers have rapidly grown in the road transportation systems. One of the significant issues associated with elderly drivers is that the performance of perception and reaction contributing to the driving skill and capability is comparatively lower than that of drivers of different ages. In particular, the merging situations frequently occurring at the freeway on-ramp area lead to greater workload for elderly drivers and resultingly higher risk of crash occurrence. From the traffic safety perspective, determining proper acceleration lane length, therefore, is of keen interest because the physical ability of elderly drivers significantly influences whether or not the lane change is safe. This study evaluated acceleration lane length using VISSIM microscopic traffic simulation tool based on the consideration of the increase in elderly drivers. Results showed that approximately 370 meter length is proper in terms of accommodating unsafe merging events at the current rate of elderly drivers, 10%. In addition, it was identified that 415 meter was appropriate under a scenario with 20% of elderly drivers. The outcome of this study would be useful in updating road design guidelines reflecting the characteristics of elderly drivers.


    고령운전자는 신체적 능력의 저하로 인해 일반운전자 대비 상대적으로 인지 ‧ 반응시간이 증가한다는 특성이 있다. 더불어 저속으로 주행하는 특성 때문에 고령운전자의 경우 고속도로 유입연결로 합류 시 위험상황이 발생할 가능성이 높다. 전체 교통사고 건수는 감소하는 추세인 반면에 고령운전자와 관련한 사고발생 건수는 증가하고 있다. 최근 국내 고령운전자의 운전면허소지자 비율이 상승하는 추세이기 때문에 고령운전자와 관련한 사고발생 건수가 더욱 증가할 것으로 예측된다. 본 연구에서는 향후 도달할 것으로 예측되는 고령운전자 비율과 고속도로 유입연결로 가속차로의 길이를 고려하여 교통안전성을 분석함으로써 고령화시대를 대비한 도로설계가 가능하도록 적정 가속차로 길이를 평가하고 개선방향을 제시하였다. 고령운전자 비율(10-20%)과 가속차로 길이(340-415m)를 시나리오로 설정하고 후미추돌 상충률을 안전성 평가지표로 선정하여 고령운전자 비율 및 가속차로 길이에 대해 분석을 수행하였다. 분석 결과, 고속도로 유입연결로의 영향권 내에서 발생한 상충률과 총 상충건수는 증가하였으며 그 중 총 상충건수는 고령운전자 비율이 10%에서 20%로 변화함에 따라 약 48% 증가하였다. 또한 고령운전자 비율이 증가함에 따라 상충발생 지점은 가속차로의 하류부 방향으로 이동하는 것으로 나타났다. 고령운전자 비율별 적정 가속차로 길이를 분석한 결과 현재의 고령운전자 비율인 10%에서 상충률이 가장 낮은 적정 가속차로 길이는 370m인 것으로 나타났다. 고령운전자 비율이 증가함에 따라 적정 가속차로 길이는 증가하는 추세가 나타났으며 특히 고령운전자 비율 20%에서 시나리오로 설정한 가속차로 길이 중 415m가 적정 가속차로 길이로 도출되었다. 본 연구결과는 고령운전자를 고려한 고속도로 유입연결로 설계기준 마련 시 참고자료로 활용될 것으로 기대된다.

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    August 2020
  • Article

    Analysis of Driver Awareness of Traffic Control Signs and Road Markings During Driving

    주행 중 운전자의 교통안전표지 및 노면표시 인식도 분석

    LIM, Chaehong, SHIN, Somyoung, KIM, Dohoon, LIM, Joonbum, KIM, Dongkey

    임채홍, 신소명, 김도훈, 임준범, 김동기

    The traffic safety signs of the city are, under the Road Traffic Act, are mostly installed on the roadside, however they have ...

    도로교통법에 의거하여 도시부의 교통안전표지는 대부분 도로변에 설치되고 있으나, 가로수 및 타 시설물에 의하여 인지가 어려운 경우가 발생하고 있다. 노면표시 병설 또는 우선설치가 ...

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    The traffic safety signs of the city are, under the Road Traffic Act, are mostly installed on the roadside, however they have been likely to be unrecognized due to roadside trees and other facilities. The parallel installation of road markings and traffic safety signs or preferential installation of road markings may be a solution to this problem, however this cause problem because priorities in the effectiveness of road markings and traffic safety signs are legally clear. The purpose of this study was, therefore, to analyzes the gaze time and compliance rate for each installation method by using eye tracking for speed limit, slow speed, no-entry, and stop among regulatory signs for the two-way and four-lane roads in the city and to analyze the visual gaze rate using Visual Attention Service (VAS). The results showed that the parallel installation of the traffic safety sign and road marking increased the gaze time and the gaze rate and level were higher in road marking than those in column- or arch-attached signs. The results of this study are expected to be used as a fundamental data in determining policies such as amendment of standard about traffic safety sign and road markings in city.


    도로교통법에 의거하여 도시부의 교통안전표지는 대부분 도로변에 설치되고 있으나, 가로수 및 타 시설물에 의하여 인지가 어려운 경우가 발생하고 있다. 노면표시 병설 또는 우선설치가 이에 대한 해결방안이 될 수 있으나 교통안전표지와 노면표시는 법적 효력에 대한 순위가 뚜렷하여 문제제기가 될 수 있다. 따라서 본 연구에서는 도시부 양방향 2차로 도로 및 4차로 도로를 대상으로 규제표지 중 속도제한, 서행, 진입금지, 일시정지에 대해 Eye tracking을 활용하여 설치방법별 주시시간, 준수율 등을 분석하고, VAS(Visual Attention Service)를 활용하여 시선 주시도를 분석하였다. 분석 결과 교통안전표지와 노면표시 병설시 주시시간이 증가하며, 노면표시는 측주식과 문형식 표지판보다 주시율 및 주시도가 높게 분석되었다. 본 연구는 도시부 도로에서 교통안전표지 및 노면표시의 운영기준 개정 등 정책 결정에 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

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    August 2020
  • Article

    Developing Commuters’ Transportation Alternative Choice Model in Seoul Mobility-as-a-Service

    서울시 Mobility-as-a-Service 시스템에서의 통근자 교통 대안 선택 모형 구축

    KIM, Youngseo, KIM, Eui-Jin, KIM, Dong-Kyu

    김영서, 김의진, 김동규

    Mobility as a service (MaaS), which integrates information of travel modes and its related services into a single platform, has generated considerable ...

    Mobility-as-a-Service (MaaS)는 다양한 교통수단과 관련 서비스들을 통합한 하나의 플랫폼으로서 이동 편의성을 증진하고 지속 가능한 교통체계로의 변화를 유도할 것이라는 점에서 세계적인 관심을 ...

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    Mobility as a service (MaaS), which integrates information of travel modes and its related services into a single platform, has generated considerable recent attention and research interest owing to its convenience. Recently Korean government planned to launch the MaaS which integrates existing and innovative mobility services by providing booking and payment through a single application, thus provides convenient, seamless travel experience to domestic people. Although many researchers anticipate MaaS will bring a shift from car-centric to transit-centric mobility pattern, it is also possible that MaaS increase ridership of fossil-fuel vehicle. Understanding the impact of MaaS on people’s choice behavior beforehand is critical to successfully implement MaaS and to minimize social disorder. Thus, the objective of our research is to investigate user preference to transport alternatives available in the MaaS system. We conducted a stated choice experiment with five alternatives including mode combinations and obtained 1,556 valid samples. We developed two separate nested logit models which can assuage independence of irrelevant alternatives problems. Each model showed satisfying results in that the values of robust r-square were 0.297, 0.310, respectively. Finally, we revealed how socio-economic variables, workplace variables affect the preference of each nested structure. The results of this paper will be helpful to platform operators when building marketing strategies and designing a customized travel mode recommendation system.


    Mobility-as-a-Service (MaaS)는 다양한 교통수단과 관련 서비스들을 통합한 하나의 플랫폼으로서 이동 편의성을 증진하고 지속 가능한 교통체계로의 변화를 유도할 것이라는 점에서 세계적인 관심을 받고 있다. 최근 한국 정부에서도 MaaS의 국내 도입을 추진 중이며 기존 교통 수단과 혁신 교통수단을 통합한 새로운 대안을 제시하고 간편한 예약 및 결제로 보다 편리하고 완결성 있는 통행을 돕는 어플리케이션 형태의 서비스를 개발 중이다. 다수단 통합 플랫폼인 MaaS는 복합 수단의 활용성을 크게 높여, 차량 중심 교통체제에서 대중교통 중심 교통체제로의 전환을 기대하게끔 하지만 오히려 차량기반 수단 이용률을 높이는 부작용을 야기할 수도 있다. MaaS로 인한 교통 체계의 혼란을 최소화하고 한국형 MaaS를 성공적으로 자리매김하기 위해서는 사용자의 수단 선택 행태를 사전에 이해하고 전략을 수립하는 것이 필수적이다. 따라서 본 연구는 MaaS 시스템 내에서 선택 가능한 교통 대안들에 대한 사용자 선호를 파악하는 것을 목적으로 한다. 수도권 통근자를 대상으로 복합 수단을 포함한 5가지 대안 중 가장 선호하는 통근수단을 선택하는 현시 선호 조사를 수행하였으며 최종적으로 유효한 샘플 1,556개를 얻었다. 설문조사에 포함된 수단들의 대안간 독립성 문제를 완화할 수 있는 두 가지 구조의 네스티드 로짓모형을 추정하고 결과를 분석했다. 추정된 모델들의 적합도를 평가하는 Robust r-square 값은 두 모델 각각 0.297, 0.310로 만족스러운 값을 보였으며 영향변수들의 해석에 있어 높은 일관성을 보여주었다. 본 논문은 최종적으로 이용자의 사회경제적 특성에 따라 달라지는 네스티드 선호를 밝혔으며 이러한 분석 결과는 플랫폼 운영자가 이용자 그룹별 맞춤형 홍보 전략을 수립하거나 수단 및 경로 추천 시스템을 개발할 때 활용할 수 있다.

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    August 2020
  • Article

    Assessment of a Route Guidance for Mobility-handicapped Passengers in Railway Stations Based on User Satisfaction Survey

    이용자 만족도 조사를 통한 철도역사 내 교통약자 경로안내 시스템 평가

    JEONG, Eunbi, YOU, Soyoung Iris

    정은비, 유소영

    As of 2018, the mobility handicapped population accounts for about 29% of the total population, which is expected to increase continuously. Various ...

    교통약자는 이동에 불편을 느끼는 자를 의미하며, 2018년 기준 교통약자 인구는 총 인구대비 약 29%로, 이는 지속적으로 증가할 것으로 예상하고 있다. 증가하는 ...

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    As of 2018, the mobility handicapped population accounts for about 29% of the total population, which is expected to increase continuously. Various studies are actively underway to ensure the increasing convenience of the mobility handicapped. In order to introduce these new policies and technologies, satisfaction evaluation should be performed for the system under development. Therefore, in this study, a user satisfaction survey was conducted for the route guidance system for the mobility handicapped in railway stations. This study consists of three stages: sample and questionnaire design, field demonstration and satisfaction survey, data processing and analysis. A questionnaire survey was conducted in Busan City Hall station for 33 visually impaired people, and satisfaction with the system and user requirements were investigated. As a result of the survey, the satisfaction level of the railway before using the system was 4.13 points and 7.34 points after use, and as a result of investigation of the intention to use the system, about 84.8% of respondents said that they intend to use the route guidance system if it is introduced. The results of user satisfaction surveys conducted in this study can be used as a basis for more stable system development.


    교통약자는 이동에 불편을 느끼는 자를 의미하며, 2018년 기준 교통약자 인구는 총 인구대비 약 29%로, 이는 지속적으로 증가할 것으로 예상하고 있다. 증가하는 교통약자의 이동성을 보장하기 위해 다양한 정책수립, 기술개발이 활발히 진행 중이다. 이러한 새로운 정책, 기술의 도입을 위해서는 개발 중인 시스템에 대한 효과평가, 만족도 평가가 수행되어야 한다. 이에 본 연구에서는 철도역사 내 교통약자 경로안내 시스템에 대한 이용자 만족도 조사를 수행하였다. 연구는 표본 및 설문지 설계, 현장시연 및 만족도 조사, 자료처리 및 분석의 총 3단계로 구성하였다. 33명의 시각장애인을 대상으로 부산시청역에서 설문조사를 수행하였으며, 시스템에 대한 만족도, 이용자 요구사항 등을 조사하였다. 조사 결과, 시스템 사용 전 도시철도 이동 만족도 점수는 4.13점, 사용 후 7.34점으로, 시스템 이용 시 이용자 만족도가 약 1.78배 증가하는 효과가 있는 것으로 나타났으며, 시스템에 대한 사용의사 조사 결과 약 84.8%의 응답자가 경로안내 시스템이 도입된다면 사용할 의사가 있다고 답하였다. 또한, 약 70%의 응답자가 월 1만 5천원 미만인 경우 유료로 시스템을 사용 할 의사가 있다고 응답하였다. 본 연구에서 수행한 이용자 만족도 조사 결과는 보다 안정적인 시스템 개발을 위한 기반자료로 활용이 가능하며, 추후 원활한 시스템 도입 및 홍보에 활용이 가능할 것으로 기대된다.

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    August 2020
  • Article

    Development of Representative Driving Cycle for Delivery Truck Using Digital Tachograph

    디지털운행기록을 활용한 소형 택배트럭의 대표 운행 사이클 개발

    LEE, Jaeyun, BYUN, Jihye

    이재윤, 변지혜

    Typically, to evaluate the vehicle’s performance, the driving cycles are used. However, in the case of vehicles having a particular operating ...

    국내에서는 차량의 공인 성능평가를 위해서 미국(FTP-75)과 유럽(NECD)의 표준 운행 사이클을 사용한다. 그러나 택배 차량과 같이 특이 운행 환경 ...

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    Typically, to evaluate the vehicle’s performance, the driving cycles are used. However, in the case of vehicles having a particular operating environment, there are difficulties assessing the performance when using the usual driving cycle. For instance, the courier vehicles have significant differences from the typical driving cycles, such as the maximum speed, the average speed, and the idle time ratio. Therefore, development of the driving cycle to estimate the performance of vehicles operating with a non-usual driving pattern is needed. For this purpose, this study conducts the driving cycle reflecting the actual driving characteristics. The DTG (Digital TachoGraph) data that the actual trajectory is used. It is collected from the commercial courier trucks with a load limit of 1 ton. Initially, authors divided the total trajectory into micro-trips, which is the data between stops (0km/h). Then the authors extracted the driving properties of each micro-trip. After that, the authors clustered the features and generate a driving cycle based on the clustering results. In result, a representative driving cycle is synthesized from the actual data with 2,254 seconds, 6.86km/h average speed, and 0.48 idle time ratio.


    국내에서는 차량의 공인 성능평가를 위해서 미국(FTP-75)과 유럽(NECD)의 표준 운행 사이클을 사용한다. 그러나 택배 차량과 같이 특이 운행 환경(저속주행, 가다-서다 운행의 반복 등)을 가지는 차량의 경우에는 해외 조건에서 개발된 운행 사이클이 최대 속도, 평균 속도, 유휴 시간 비율 등에서 큰 차이가 있어 성능을 평가하기에 적합하지 않다. 따라서 본 연구에서는 차량의 실 운행 특성을 반영하는 대표운행사이클을 도출하기 위하여 사업용 차량에 부착된 운행기록계(Digital TachoGraph, DTG)에서 수집한 빅 데이터를 활용한다. 해당 데이터의 일일 운행을 정차-정차 구간 단위로 구분하고, 단위별 특성을 추출한다. 추출된 단우를 K-means clustering 방법을 사용하여 클러스터링 후 클러스터별 출현 비율에 따라 가중 추출된 대표운행사이클을 생성하는 방법을 제안한다. 그 결과 길이가 2,254초, 평균 속도가 6.86km/h, 유휴비율 48%의 사이클이 도출되었으며, 이는 2017년 2/4분기에 조사된 택배 차량 평균 운행속도 5.9km/h(KOTI)와 유사하고 택배 배송에 사용되는 차량의 실 운행기록과 비교하였을 때 유사한 부분을 확인하였다.

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    August 2020