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    A Study on the Concept of Smart City and Smart City Transport

    스마트시티와 스마트시티 교통부문의 개념 정립 연구

    SO, Jaehyun, KIM, Teahyung, KIM, Mijeong, KANG, Jiwon, LEE, Ho, CHOI, Jung Min

    소재현, 김태형, 김미정, 강지원, 이호, 최정민

    This study defines the concepts of Smart City and Smart Mobility, which are the core platforms of the fourth industrial revolution technologies ...

    본 연구는 4차산업혁명기술의 핵심플랫폼이라 일컬어지는 스마트시티와 스마트시티 교통부문의 개념을 정립하였다. 이를 위해 국내 ‧ 외 연구보고서 및 사업보고서 등으로부터 스마트시티와 스마트시티 교통부문의 정의내용들을 ...

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    This study defines the concepts of Smart City and Smart Mobility, which are the core platforms of the fourth industrial revolution technologies. To this end, definitions of Smart City and Smart Mobility are collected from various reports and papers, and the word frequencies are analyzed to extract keywords of the definitions, using an automated text mining technique. Based on the assumption that more frequent words are the core and agreed contents defining the Smart City and the Smart Mobility, the words with high frequency are extracted and further used to categorize and conceptualize. Finally, the definitions are structured by combinating the keywords of categorizations. As a result, Smart City is defined by eight core categories including ‘ICT technologies’, ‘improvement of civil functions’, ‘environment and climate change’, ‘economic growth’, ‘life quality’, ‘civil service’ and ‘governance’. Smart Mobility is also defined with five core categories ‘transportation paradigm change’, ‘sharing-automation-electrification’, ‘ICT technologies’, ‘sustainability and safety’, and ‘social inclusiveness and quality of life’.


    본 연구는 4차산업혁명기술의 핵심플랫폼이라 일컬어지는 스마트시티와 스마트시티 교통부문의 개념을 정립하였다. 이를 위해 국내 ‧ 외 연구보고서 및 사업보고서 등으로부터 스마트시티와 스마트시티 교통부문의 정의내용들을 수집하였고, 빅데이터 분석방법 중 하나인 텍스트마이닝 기법을 활용하여 정의내용에 포함된 단어별 빈도 분석을 수행하였다. 자주 언급된 단어들일수록 스마트시티와 스마트시티 교통부문을 정의하는 핵심내용이라는 가정에서 빈도수가 높은 단어들을 추출하여 범주별로 분류하고, 그 단어범주별 핵심개념들의 조합에 기반한 개념 정립을 수행하였다. 국내 ‧ 외 정의를 바탕으로 스마트시티와 스마트시티 교통부문에 대한 개념을 정립한 결과, 스마트시티는 ‘ICT 혁신기술’, ‘도시기능 향상’, ‘환경 및 기후변화 대응’, ‘사회통합 및 포용성’, ‘경제개발 및 성장’, ‘삶의 질 향상’, ‘시민 서비스’, ‘거버넌스’의 8가지 주요 핵심기능에 의해 정의하였고, 스마트시티 교통부문은 ‘패러다임 변화 및 지능화’, ‘공유화 ‧ 자동화 ‧ 전기화 ‧ 개인교통 ‧ 통합화’, ‘ICT 기술’, ‘지속가능성 및 안전’, ‘삶 ‧ 연결 ‧ 포용 ‧ 성장’의 5가지 주요 핵심기능에 의해 정의하였다.

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    April 2019
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    Subsidy on Battery Electric Vehicle and Its Impact on Greenhouse Gas Emission Reduction

    배터리 전기차 보조금과 온실가스 감축효과

    JEON, Seungho, KIM, Suduk

    전승호, 김수덕

    This study analyzes the impact of the BEV (Battery Electric Vehicle) subsidy policy on the greenhouse gas emission reduction using integrated assessment ...

    본 연구는 통합평가모형을 활용하여, 정부의 전기차 보조금정책을 평가해보았다. 시나리오는 보조금이 없는 경우('No Subsidy')를 기준안으로 하고, 현재 대당 전기차 구매보조금 수준을 ...

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    This study analyzes the impact of the BEV (Battery Electric Vehicle) subsidy policy on the greenhouse gas emission reduction using integrated assessment model. Four policy scenarios are set for the subsidy on BEV purchase, ‘100% Subsidy’, ‘80% Subsidy’, ‘50% Subsidy’ with Sunset on 2030, and ‘Fade-out Subsidy’ by 2025. One more scenario, ‘100% Subsidy (No Sunset)’, is set to analyze the effect of sunset provision on subsidy. Simulation result can be summarized as followings: First, the electricity charging demand increases during the offpeak period, while it decreases during the peak period. Second, government plan to promote 350 thousand BEVs by 2022 is attainable by ‘80% Scenario’. Third, each scenario simulation result shows the greenhouse gas emission reduction of 5.09 MtCO2, 3.19 MtCO2, 1.23 MtCO2 and 0.42 MtCO2, respectively.


    본 연구는 통합평가모형을 활용하여, 정부의 전기차 보조금정책을 평가해보았다. 시나리오는 보조금이 없는 경우('No Subsidy')를 기준안으로 하고, 현재 대당 전기차 구매보조금 수준을 2030년까지 그대로 유지하는 경우(‘100% Subsidy’), 80%로 유지하는 경우(‘80% Subsidy’), 50%로 유지하는 경우(‘50% Subsidy’) 그리고 2025년까지 단계적으로 보조금이 줄어드는 경우(‘Fade-out Subsidy’)로 설정하였다. 또 2030년으로 한정한 보조금 정책의 일몰효과를 확인하기 위해, 보조금을 2030이후에도 계속 유지하는 경우(‘100% Subsidy (No Sunset)’)를 추가로 설정하였다. 시나리오분석의 주요 결과는 다음과 같다; 첫째, 한국전력공사에서 제시하는 전기차의 시간대별 충전요금을 모형에 적용시킨 결과, 주로 offpeak로 분류되는 시간에 충전수요가 점차 늘고, peak 시간대 충전수요는 점차 감소하는 것으로 나타났다. 둘째, 정부가 2022년까지 전기차 35만대를 보급하겠다는 계획은 ‘80% Subsidy’ 시나리오를 통해 달성이 가능할 수 있음을 확인하였다. 셋째, 2030년 기준으로, 베이스라인 대비 ‘100% Subsidy’는 5.09 MtCO2를, ‘80% Subsidy’는 3.19 MtCO2를, ‘50% Subsidy’는 1.23 MtCO2를, ‘Fade-out Subsidy’는 0.42 MtCO2 저감한 것으로 나타났다.

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    April 2019
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    Bike Travel Pattern Analysis for Station Free Bike Sharing System in Suwon

    스테이션 없는 공유자전거 통행특성분석: 수원시사례를 중심으로

    KIM, Sukhee, OH, Sei-Chang, CHOI, Keechoo

    김숙희, 오세창, 최기주

    Suwon city has firstly introduced a Dockless Bike Sharing System. This study analyzed the bike usage status, travel characteristics, and path analysis ...

    최근 이슈가 되고 있는 스테이션 없는 공유자전거를 수원시가 전국 최초로 도입하여 운영 중에 있다. 본 연구에서는 관련 운영사로 부터 2018년 9월 10일 ...

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    Suwon city has firstly introduced a Dockless Bike Sharing System. This study analyzed the bike usage status, travel characteristics, and path analysis of data from the related operators for one week from September 10 to 16, 2018. Data analysis included the number of bicycle users, bicycle utilization rate, average usage time, distribution of rent / return area, weekday and weekday usage patterns. The number of bicycle users has increased from February 22, 2018 to 2,764 in June and 15,635 in September after the first introduced in February 2018. The utilization rates of shared bicycles were 53.7-64.8% range, which is 3,170 vehicles (63.4%) for weekday averages and 2,745 vehicles (54.9%) for weekends. The average time of shared bikes was 12-13 minutes, and it was analyzed that the shortest distance of about 4-4.5km was used at the average bicycle average speed of 20km/h. The number of early shared bicycle users was higher on weekends than on weekdays, However, the data showed that there are lot of users in weekend. It means that the shared bicycle has become a means of daily living such as commuting, and public transportation links, although there are many users for leisure and leisure purposes on weekends. As a result of analyzing the rental-return, an usage was high in the residential areas such as Jeongja, Cheoncheon, Homasil, Yeongtong. In addition, according to the Origin-Destination path analysis, it is possible to freely select various starting and ending points of a short distance within same travel attribute zones focused on the blind spot where the public transportation service could not be reached. Considering the positive aspects of its system, it should be encouraged to avoid excessive regulation and it is necessary to construct related infrastructure such as parking facilities on the areas where usage is active. The result of this study was expected to contribute to making policy for expanding to its sharing system.


    최근 이슈가 되고 있는 스테이션 없는 공유자전거를 수원시가 전국 최초로 도입하여 운영 중에 있다. 본 연구에서는 관련 운영사로 부터 2018년 9월 10일 부터 16일의 1주일간의 데이터를 구득하여 이용현황분석과 통행특성, 이동경로분석을 수행하였다. 데이터 분석은 자전거 이용자수, 자전거 가동율, 평균이용시간, 대여 ‧ 반납 지역 분포, 주말 및 주중 이용 패턴 등을 수행하였다. 자전거 이용자수의 경우 최초 도입한 2018년 2월 이후, 일평균 기준 2018년 2월 22명, 6월 2,764명, 9월 15,635명으로 증가하고 있다. 공유자전거 가동율은 현재 운영 중인 5,000대를 기준으로 평일평균의 경우는 3,170대(63.4%), 주말평균의 경우는 2,745대(54.9%)로 53.7-64.8%의 가동율을 보였다. 공유자전거 평균이용시간은 12-13분으로 자전거 평균 주행속도 20km/h 기준으로 환산시 평균 약 4-4.5km의 단거리를 이용하는 것으로 분석되었다. 초기 공유자전거 이용자는 주중보다 주말에 많았으나, 데이터 분석결과 주말 뿐만 아니라 주중 이용자 모두 많은 것으로 나타났다. 이는 공유자전거가 주말의 레져 ‧ 여가 목적의 이용자도 많지만 이제는 통근 ‧ 통학, 대중교통연계 등 생활교통수단으로 자리매김한 것으로 사료된다. 대여 ‧ 반납 기준 분석 결과, 자전거 인프라 구축 및 정비사업이 추진된 정자 ‧ 천천지구, 호매실지구, 권선 ‧ 매탄 ‧ 영통지구 등 주거지역과 상업지역인 정자 ‧ 인계동, 업무시설 밀집지역을 중심으로 공유자전거 이용률이 높은 것으로 분석되었다. 또한 공유자전거 이동경로 및 동별 기종점 OD분석결과 스테이션 없는 공유자전거의 통행패턴의 경우 단거리의 다양한 출발점과 도착점을 자유롭게 선택할 수 있어 대중교통시스템과 연계한 first mile과 last mile를 담당할 수 있는 시스템으로 활용 가능성이 높은 것을 확인할 수 있다. 동별 기종점 경로분석결과 대부분 해당 동에서 내부통행이 높은 것으로 나타났다. 가장 중요한 것은 공유자전거의 긍정적 측면을 고려하여 과도한 규제는 지양하고 시민편의 증진에 기여토록 유도해야한다. 데이터분석결과는 스테이션 없는 민영 공유자전거 이용활성화 정책에 기여할 것으로 사료된다.

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    April 2019
  • Article

    A Study on Improvement of Seoul Bike Sharing Service Usage Rate based on Network Centrality Analysis: Focused on Jongno-gu in Seoul

    네트워크 중심성 기반 서울시 공공자전거 서비스의 이용률 개선 방안 연구: 서울시 종로구 사례를 중심으로

    SHIM, Hyungwook, LEE, Young-Ihn

    심형욱, 이영인

    While the user and infrastructure are being continuously expanded, the service usage rate of rental sites is getting wider and the usage ...

    따릉이 서비스는 이용자 및 인프라 부문의 지속적인 확대가 이루어지고 있는 반면, 대여소별 이용실적의 편차는 심화되어 경제적인 서비스 운영을 위한 이용률 개선이 필요한 ...

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    While the user and infrastructure are being continuously expanded, the service usage rate of rental sites is getting wider and the usage rate for economical service operation needs to be improved. In this paper, we propose a method to select the number of rental bicycles using network centrality index to improve the usage rate of service. From the results of the study, it is found that it is effective to select the proper number of bicycles for each rental site to improve the service usage rate, and it is necessary to select the number of bicycles by considering the spatial center characteristic of the service region.


    따릉이 서비스는 이용자 및 인프라 부문의 지속적인 확대가 이루어지고 있는 반면, 대여소별 이용실적의 편차는 심화되어 경제적인 서비스 운영을 위한 이용률 개선이 필요한 실정이다. 본 논문은 따릉이 서비스의 이용률 개선을 위해 네트워크 중심성 지표를 활용한 대여소별 자전거 보유대수 선정 방안을 제안하였으며, 선정된 보유대수를 적용한 결과 기존 이용률 대비 55% 이상 개선된 것을 확인하였다. 연구결과로부터 따릉이 서비스 이용률 개선을 위해 대여소별 적정 자전거 보유대수를 선정하는 것이 효과적이며, 대여소별 자전거 보유대수는 서비스 지역의 공간적인 중심성 특성을 고려하여 선정하는 것이 필요하다는 결과를 도출하였다.

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    April 2019
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    A Study on the Alternative Selection of Eco-friendly Modification Techniques for Small Diesel Trucks

    소형 경유 트럭에 대한 친환경 트럭으로의 개조 기술 선택에 관한 연구

    KWON, Yeongmin, BYUN, Jihye, KANG, Namwoo

    권영민, 변지혜, 강남우

    Light-duty trucks are a major means of transporting domestic short-haul road freight, and the importance of light-duty trucks is expected to increase ...

    소형 경유 트럭은 국내에서 발생하는 단거리 도로 화물을 운송하는 주요 수송 수단으로, 전자상거래의 발달로 그 중요성은 더욱 증가할 전망이다. 하지만 소형 경유 ...

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    Light-duty trucks are a major means of transporting domestic short-haul road freight, and the importance of light-duty trucks is expected to increase with the expansion of electronic commerce. However, light-duty trucks are perceived as the main cause of fine dust in the city center due to vehicle deterioration, frequent driving and idling. This study aims to derive the technical factors and alternatives (electric, hybrid and DPF-equipped trucks) to convert light-duty trucks into eco-friendly trucks through an expert survey. To this end, the relative importance of the retrofit technology was evaluated using the analytic hierarchy process method. Results confirmed that the retrofit and maintenance costs should be considered as the first priority when evaluating alternative truck technology. In addition, the government needs to reduce the economic burden of truck owners through various subsidies to convert light-duty trucks into eco-friendly trucks. We hope that the results of this study can be used as a basic evaluation index in the development of eco-friendly truck conversion technology and design of policy for converting old trucks.


    소형 경유 트럭은 국내에서 발생하는 단거리 도로 화물을 운송하는 주요 수송 수단으로, 전자상거래의 발달로 그 중요성은 더욱 증가할 전망이다. 하지만 소형 경유 트럭은 노후화, 잦은 주정차 및 공회전 증가 등으로 도심 미세먼지의 주범으로 인식되고 있다. 이에 본 연구는 전문가 설문조사를 통해 소형 경유 트럭을 친환경 트럭으로 개조시키기 위한 기술요소 및 대안(전기트럭, 하이브리드트럭, DPF 장착 트럭)을 도출하였으며, 요인들에 대한 상대적 중요도를 계층분석법(AHP)을 활용하여 평가하였다. 분석 결과, 친환경 트럭 기술 대안들을 평가할 때 개조비용 및 유지보수 비용을 가장 우선적으로 검토해야 하는 것으로 나타났다. 또한, 정부는 소형 경유 트럭을 친환경 트럭으로 개조 시 다양한 지원 정책을 통해 차주들의 경제적 부담을 경감시킬 필요가 있는 것으로 조사되었다. 소형 경유 트럭을 친환경 트럭으로 개조함에 있어 고려되어야 할 주요 요인들을 도출하고, 요인들 간의 상대적 중요도를 파악하여 최적의 기술 대안을 제시한 본 연구의 결과가 친환경 트럭 개조 기술 개발 및 노후트럭 지원 정책 설계 시 기초 평가 지표로 활용될 수 있기를 기대한다.

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    April 2019
  • Article

    Analysis of Marine Safety Impacts Using Social Big Data in Marine Transportation

    해상교통 소셜 빅데이터를 활용한 해양안전 영향도 분석

    JANG, Jae-Min, LEE, Eubong, JUNG, Ho-Yong

    장재민, 이유봉, 정호용

    In the wake of the Sewol ferry disaster, the government has set up various safety measures for maritime safety, but the number ...

    정부는 세월호 참사를 계기로 해양안전을 위해 다양한 안전대책을 수립하였으나 사고발생건수는 증가된 것으로 보인다. 교통사고는 시간이 흐를수록 신종사고 및 복합유형의 형태가 높은 만큼 ...

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    In the wake of the Sewol ferry disaster, the government has set up various safety measures for maritime safety, but the number of accidents seems to have increased. Over time, the traffic accidents have shown the new and complex. The maritime safety policy should take into account these various and complex characteristics. This study analyzed the impact of marine safety based on social data that well reflects the characteristics of the period and can be combined with various factors. The analysis method collected materials related to marine safety based on the social data in order to construct the population, and conducted the grouping analysis and influence analysis through key word analysis. For the monthly analysis, the influential variables using SPSS were derived based on the words that appeared continuously throughout the year. From the analysis results, this studies explored the factors affecting maritime safety and its policy implications. According to the analysis, different characteristics of marine accidents were derived based on the size of ships, linetype, weather, accident type, accident cause, accident area, and structural institution. Therefore, it seems necessary to draw up measures based on these analysis results in order to set up policy measures that reflect the reality. In addition, it is necessary to check that the Basic Traffic Safety Plan established by the government contains sufficient analysis of key words and accident characteristics analyzed in this study. In particular, it is necessary to review whether safety measures for marine safety are being discussed sufficiently among ordinary citizens or whether maritime safety-related risk factors and countermeasures are fully known to ordinary citizens. As the results of this study are based on associated searched terms, there are difficulties as a direct policy alternative, but there remains various possibilities for later studies to be applied mixed with quantitative data analysis.


    정부는 세월호 참사를 계기로 해양안전을 위해 다양한 안전대책을 수립하였으나 사고발생건수는 증가된 것으로 보인다. 교통사고는 시간이 흐를수록 신종사고 및 복합유형의 형태가 높은 만큼 이러한 특성이 고려되어야 한다. 본 연구는 시대적 특성이 잘 반영되고, 다양한 요인과 결합이 가능한 Social Data를 기반으로 해양안전의 영향도를 분석하였다. 분석방법은 모집단을 구성하기 위해 Social Data를 기반으로 해양안전과 관련된 내용을 수집하였으며, key word 분석을 통해 그룹핑 분석 및 영향도 분석을 시행하였다. 월별분석은 SPSS를 활용하여 한 해 동안 지속적으로 도출되는 단어를 기준으로 영향변수를 도출하였고, 분석결과를 통해 해양안전의 영향요인 탐색 및 활용방안을 제시하였다. 분석결과 선박규모별, 선종별, 기상별, 사고유형별, 사고원인별, 발생지역별, 구조기관별을 중심으로 해양안전의 영향도는 상이한 특성이 도출되었다. 따라서 현실에 적합한 안전사고 개선방안 마련을 위하여는 이러한 결과를 기반으로 대책 마련이 필요한 것으로 보인다. 이외에도 정부에서 수립 중인 교통안전 기본계회 등이 본 연구에서 분석된 주요단어 및 사고특성 분석 내용이 충분히 담겨 있는지 점검도 필요할 것이다. 특히 해양안전에 대한 안전대책이 일반시민들 사이에서 충분히 논의되고 있는지 또는 일반시민들에게 해양안전 관련 위험요인과 대처방안이 충분히 알려지고 있는지 점검이 필요하다. 본 연구 결과는 연관 검색어를 기반으로 영향도를 분석한 만큼 직접적인 대안책으로 다소 무리가 존재하나 추후 정량적 데이터와 융합을 통해 사용된다면 보다 적용가능성이 높아질 것이다.

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    April 2019
  • Article

    Analyzing Satisfaction of Battery Electric Vehicle Users and Factors Associating with the Satisfaction: A Case Study of Jeju

    순서형로짓모형을 이용한 전기차 이용 만족도 및 요인 실증분석: 제주지역 전기차 민간보급 대상자를 중심으로

    SON, Sanghoon, LEE, Seungjo

    손상훈, 이승조

    This study analyzes satisfaction of battery electric vehicle (BEV) users and investigates factors associating with the users’ satisfaction. In this study, an ...

    본 연구는 전기차(Battery Electric Vehicle) 이용 만족도와 요인을 분석하였다. 2013년부터 2015년까지 전기차를 보급받고 실생활에서 전기차를 이용하고 있는 제주지역 전기차 구매자를 대상으로 ...

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    This study analyzes satisfaction of battery electric vehicle (BEV) users and investigates factors associating with the users’ satisfaction. In this study, an ordered logit model is specified and estimated to examine the relationship between the satisfaction and associated factors. This study uses a survey data collected from those who purchased a BEV in Jeju between 2013 and 2015. Results show that BEV users who own an electric vehicle with longer driving range in low temperature, have chargers available in their residence, and understand electric vehicle policies better are more likely to be satisfied with the use of the electric vehicles. On the other hand, BEV users who use public chargers more frequently, experience more problems with their chargers, and encounter multiple inconvenience during the use of electric vehicles are less likely to have satisfaction of the use of electric vehicles. Policy implications are discussed.


    본 연구는 전기차(Battery Electric Vehicle) 이용 만족도와 요인을 분석하였다. 2013년부터 2015년까지 전기차를 보급받고 실생활에서 전기차를 이용하고 있는 제주지역 전기차 구매자를 대상으로 수행된 설문조사 자료를 활용하여 전기차 이용 만족도를 살펴보고 요인 분석을 위해 순서형 로짓 모형을 구축하였다. 전기차 이용자의 18%가 매우 많이 만족, 32%가 많이 만족하는 것으로 나타났으며, 27%가 만족하는 것으로 나타났다. 모형추정 결과, 겨울철 1회 충전 주행거리가 상대적으로 긴 전기차 소유자, 거주지에 이용 가능한 충전인프라가 구축되어 있는 전기차 소유자, 전기차 정책에 대한 이해 수준이 높은 전기차 소유자일수록 전기차 이용 만족도가 높은 것으로 나타났다. 그러나 전기차 충전 빈도가 증가하면 할수록, 전기차 충전기 고장 경험이 많으면 많을수록, 전기차 이용 불편을 다양하게 경험하면 할수록 전기차 이용 만족도가 낮은 것으로 분석되었다. 거주지 중심 충전기 구축 중요성과 전기차 정책 홍보 및 전기차 이용편의 정책 추진의 필요성이 시사점으로 도출되었다.

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    April 2019
  • Article

    Development of Network-wide Traffic Signal Control Strategy for Preventing Blockage at Intersection

    과포화 확산 방지를 위한 네트워크 단위 앞막힘 예방 제어 전략 개발

    KIM, Junwon, KIM, Youngchan

    김준원, 김영찬

    Metropolis such as Seoul are experiencing oversaturation at the signal intersection several times a day. Without suitable measures, the queues increase to ...

    서울을 비롯한 국내 대도시에서는 신호교차로에서 하루에도 수없이 과포화상황을 경험하고 있는데, 이때 적절한 조치가 없으면 대기행렬이 제어할 수 없을 정도로 증가해 상류 교차로까지 ...

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    Metropolis such as Seoul are experiencing oversaturation at the signal intersection several times a day. Without suitable measures, the queues increase to such an extent that they can not control, leading to blockage at the intersection reaching the upstream intersection. If there is no appropriate action for oversaturation, the queue becomes uncontrollable and block the upstream intersection. If blockage at intersection occur, it is difficult to cross the intersection in green time, so that the oversaturated situation is spreaded again to the upstream intersection, which causes congestion to the entire network. In this study, to overcome the limitation of the control strategy at oversaturated situation in the COSMOS, we develop the network-wide signal control strategy for preventing blockage at intersection using the front detection system of the COSMOS system. The network-wide signal control strategy for preventing blockage at intersection is a strategy that can immediately respond to the occurrence of the blockage at the intersection and can adjust phase considering the upstream and downstream network traffic conditions. In addition, the control strategy is simplified so that it can be applied to the actual field, and a signal control strategy which is ordered by stages is proposed. Simulation results using the VISSIM Com-interface show that The network-wide signal control strategy for preventing blockage at intersection reduces the average control delay per vehicle by about 30 seconds and the stopping frequency per vehicle by about 2.5 times compared with the conventional TOD signal operation.


    서울을 비롯한 국내 대도시에서는 신호교차로에서 하루에도 수없이 과포화상황을 경험하고 있는데, 이때 적절한 조치가 없으면 대기행렬이 제어할 수 없을 정도로 증가해 상류 교차로까지 도달하는 교차로 앞막힘이 발생한다. 현재 국내에서 개발되어 운영 중인 신신호시스템(COSMOS)은 이와같은 과포화상황에 대응하기 위해 앞막힘 예방제어전략을 수행하고 있다. 그러나 신신호시스템의 과포화 전략은 주변 네트워크의 교통상황을 고려하지 않고 해당 교차로 앞막힘 상황만 고려해 앞막힘 발생방향 유입 현시의 녹색시간을 조기종결 함으로써, 오히려 전체 네트워크적인 측면에서 혼잡이 악화될 수 있다. 본 연구에서는 기존 앞막힘 예방제어 전략의 한계를 극복하기 위해 기존 신신호 시스템의 앞막힘 검지체계를 이용한 네트워크 단위 앞막힘 예방 제어전략을 개발하였다. 네트워크 단위 앞막힘 예방 제어전략은 교차로 앞막힘 발생에 즉각적으로 대응할 수 있고 상하류 네트워크 교통상황을 고려하여 현시를 조정할 수 있는 전략이다. 또한 실제 현장에 적용할 수 있도록 제어전략을 간략화 하여 단계별로 규칙화한 신호제어 전략을 제시하였다. VISSIM Com-interface를 이용한 모의실험 결과 기존 TOD (Time of Day) 신호운영에 비해 차량당 평균제어지체가 30초 정도 줄어들었으며 차량당 정지 횟수 역시 2.5회 정도 줄어든 것으로 나타나, 네트워크 단위 앞막힘 예방 제어전략이 과포화상황 개선에 효과적인 것으로 분석되었다.

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    April 2019
  • Article

    Exploring Relationship between Relationship Marketing and Participation Persistence in Elderly Drivers’ Education: Focusing on Mediating Effect of Educational Satisfaction

    고령운전자 교육의 관계마케팅과 안전교육 참여지속성의 관계 분석: 교육만족도의 매개효과를 중심으로

    KOH, Ara, CHA, Sung Hyun

    고아라, 차성현

    This study aimed to examine the mediating effect of educational satisfaction on the relationship between relationship marketing strategy and participation persistence in ...

    이 연구는 도로교통공단의 고령운전자 교육에 대한 관계마케팅, 교육만족도, 참여지속성의 관계를 검증하고, 나아가 이들 관계에서 교육만족도의 매개효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 ...

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    This study aimed to examine the mediating effect of educational satisfaction on the relationship between relationship marketing strategy and participation persistence in elderly drivers’ education. Data were collected from a survey on a total of 387 drivers over sixty-five who participated in traffic safety education. Structural equation modeling approach was employed for data analysis. The results of the study are summarized as follows. The relationship among relationship marketing, educational satisfaction, and participation persistence were all positively associated with. In addition, the result of sobel test showed that the relationship between relationship marketing and participation persistence was partially mediated by educational satisfaction. Based on these findings, the study made some suggestions in order to improve the participation persistence in traffic safety education for elderly drivers. First, it is necessary to develop educational programs, considering elderly drivers cognitive and psychomotor ability and previous educational experiences. Second, Education program information should be provided through a variety of channels, such as mobile text message and mailing service. Finally, administrative and financial supports should be provided for instructors to build their competencies of professional teaching and relationship marketing.


    이 연구는 도로교통공단의 고령운전자 교육에 대한 관계마케팅, 교육만족도, 참여지속성의 관계를 검증하고, 나아가 이들 관계에서 교육만족도의 매개효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 도로교통공단 13개 시도지부에서 고령운전자 교통안전교육을 수강한 만 65세 이상 고령운전자 387명을 대상으로 관계마케팅, 교육만족도, 참여지속성 척도로 구성된 설문조사를 실시하였다. 최종 분석에서 결측치 등을 제외한 320명의 자료가 사용되었다. 분석방법으로는 구조방정식 모형(structural equation model)을 적용하였으며, 매개효과 검증은 Sobel test를 이용하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 관계마케팅과 참여지속성, 관계마케팅과 교육만족도, 교육만족도와 참여지속성 간의 관계는 모두 정적(+)으로 나타났다. Sobel test 결과, 관계마케팅과 참여지속성 간의 관계는 교육만족도에 의해 부분적으로 매개되는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 고령운전자의 교통안전교육에 대한 참여지속성을 높이기 위해서 고령운전자 특성을 고려한 교육프로그램의 개발, 교통안전교육에 대한 체계적 안내 및 홍보, 교수자의 교수역량 및 관계마케팅 역량 증진을 위한 행 ‧ 재정적 지원이 필요함을 제언하였다.

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    April 2019