• Article

    A Study on the Estimating License Demerit Point about the Items Causing Traffic Accidents

    교통사고 원인행위의 벌점 추정에 관한 연구

    LEE, Sangyub

    이상엽

    The Road Traffic Act, which is a representative law regulating human factors among traffic accident factors, regulates criminal sanctions and administrative sanctions ...

    교통사고 요인 중 인적요인을 규제하는 대표적인 법령인 도로교통법은 법규위반자에 대해 형사적 제재와 행정적 제재를 규정하고 있다. 행정적 제재는 대부분 벌점을 기초로 이루지므로 ...

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    The Road Traffic Act, which is a representative law regulating human factors among traffic accident factors, regulates criminal sanctions and administrative sanctions against violators. Since administrative sanctions are mostly based on the demerit point, it is necessary to set a demerit point at an appropriate level according to clear standards. In this study, I verify whether the current demerit point meets the minimum criteria based on the demerit point according to the resulting damage and estimate the specific demerit point by comparing the accident severity. For the analysis, I use the traffic accident data that occurred in 2016-2018, and compare the demerit points for violations of the ten regulations and the demerit points imposed by the consequences of accidents using an one sample t-test. On the basis of this, I use Welch’s ANOVA and Games-Howell test on the 10 violation items in order to estimate the appropriate demerit point. The results are as follows. First, the demerit point of illegal u -turn, intersection driving violation, pedestrian protection violation, and straight-right turn progress obstruction were found not to meet the criteria. Second, it was shown that the demerit points of 10 points were appropriate for illegal u-turn, intersection driving violation, straight-right turn progress obstruction and demerit points of 15 points were appropriate for pedestrian protection violation. This results are consistent with classification in the Act on Special Cases Concerning the Settlement of Traffic Accidents. This study is expected to be a basic material to establish the traffic administrative dispositions.


    교통사고 요인 중 인적요인을 규제하는 대표적인 법령인 도로교통법은 법규위반자에 대해 형사적 제재와 행정적 제재를 규정하고 있다. 행정적 제재는 대부분 벌점을 기초로 이루지므로 명확하고 합리적 기준에 따라 적정한 수준에서 벌점이 규정되어야 할 필요가 있다. 이에 본 연구는 현행법령 상 인적피해 결과에 따른 벌점과 대물피해환산법에 따른 사고심각도를 기준으로 현행벌점이 최소한의 기준을 만족하는지 검증하고 기준을 만족하는 법규위반과의 비교를 통해 구체적인 적정벌점을 산출하고자 한다. 자료는 2016-2018년에 발생한 교통사고 데이터를 수집하였으며 10개 법규위반 별 사고결과 벌점을 최소한의 기준으로 보고 현행법령상 해당 법규위반의 벌점이 이를 상회하는지 단일표본 t-test를 통해 분석하였다. 또한 벌점이 충분히 높지 않은 것으로 나타난 법규위반들의 적정벌점 추정을 위해 10개 법규위반들에 대해 Welch’s ANOVA과 Games-Howell 사후분석을 수행하였다. 그 결과 첫째, 불법유턴, 교차로운행방법위반, 보행자보호의무위반, 직진우회전진행방해의 벌점이 기준을 만족하지 못해 재조정이 필요한 것으로 나타났다. 둘째 현재 벌점이 0점인 교차로운행방법위반, 불법유턴, 직진우회전진행방해는 벌점 10점, 현재 벌점이 10점인 보행자 보호의무위반은 벌점 15점이 적정한 벌점으로 나타났으며 이러한 구분은 교통사고처리특례법에서의 중과실과 경과실 분류와도 일치하는 결과이다. 본 연구의 결과가 운전면허 행정처분 정책 수립시 기초자료로 활용될 수 있기를 기대하며 향후 법규위반의 유형을 세분화하고 교통사고 발생가능성, 운전자의 준법유도 가능성을 함께 고려한다면 운전자가 합리적으로 수용할 수 있으면서도 행정처분의 목적을 달성할 수 있는 벌점기준을 마련할 수 있을 것이다.

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    October 2019
  • Article

    A Study on the Evaluation of Social Acceptability after Boarding Automated Shuttle Bus: Pangyo Zero Shuttle

    자율주행셔틀 이용경험이 사회적 수용성 변화에 미치는 영향에 관한 연구: 판교제로셔틀을 중심으로

    BHIN, Miyoung, SON, Seulki

    빈미영, 손슬기

    The purpose of this study is to discuss how to improve the social acceptability of self-driving shuttles by analyzing the factors influencing ...

    본 연구는 제로셔틀 탑승후 평가를 기반으로 자율주행셔틀 사회적수용성 및 이용지불의사요금에 미치는 영향요인을 분석함으로써, 향후 자율주행셔틀의 사회적 수용성을 증진시킬 수 있는 방안을 논의하기 ...

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    The purpose of this study is to discuss how to improve the social acceptability of self-driving shuttles by analyzing the factors influencing the social acceptability of self-driving shuttles and the willingness of passengers to pay fares based on the evaluation conducted after boarding a Zero Shuttle. From November 15 to November 17, 2018 (three days), an evaluation of the Zero Shuttle, Korea’s first automated means of public transportation, was conducted on ninety-five passengers who were members of the general public. The method of evaluation was performing two surveys, once before and once after boarding. The pre-boarding survey asked questions about passenger attributes and matters related to the means of transport used by passengers, and the post-boarding survey comprises an evaluation on boarding the Zero Shuttle, impressions before and after boarding the shuttle, and matters related to the social acceptability of a automated-driving shuttle. Analysis was conducted on 94 suitable samples. First of all, we analyzed the influence factors with the intention to use the Zero Shuttle when it is commercialized and the extent of increase in social acceptability from the operation of the Zero Shuttle as the dependent variables using the ordered logit model. As a result of the model analysis, the fares a person would pay to use the shuttle and the time of commercialization of automated-driving vehicles were adopted as the explanatory variables in both models. The higher the fares intended to be charge for the use of the shuttle, the closer the time of commercialization of automated-driving vehicles became, and the more the surveyed person contemplated, the higher their intention to use the Zero Shuttle at the time of commercialization became, and the higher the increase in social acceptability resulting from the operation of the Zero Shuttle became. The survey was divided into two types which were ‘shuttle bus’ and ‘call service’. The dependent variable of the shuttle fare model was divided into two types based on the basic bus fare of KRW 1,300 buses, and the dependent variable of the call service was based on the basic taxi fare of KRW 3,000. The analysis model analyzed the binary logit model used when the dependent variable was binary. As a result of model analysis, passengers with administrative/office/management occupations were found to evaluate fares intended to be charged for use of the shuttle more highly.


    본 연구는 제로셔틀 탑승후 평가를 기반으로 자율주행셔틀 사회적수용성 및 이용지불의사요금에 미치는 영향요인을 분석함으로써, 향후 자율주행셔틀의 사회적 수용성을 증진시킬 수 있는 방안을 논의하기 위해 수행되었다. 2018년 11월 15일부터 17일까지 총 3일 동안 일반인 탑승객 95명을 대상으로 우리나라 최초 자율주행기반 대중교통수단 제로셔틀 운행평가를 실시하였으며, 평가방법은 제로셔틀 탑승 전 ‧ 후 설문조사 총 2회를 실시하였다. 설문문항을 살펴보면 탑승 전 설문지에는 탑승자 속성, 통행특성 관련 내용을 설문하였으며, 탑승 후 설문지에는 제로셔틀 탑승평가, 탑승 전 ‧ 후 탑승소감, 자율주행셔틀 사회적 수용성 관련 내용이 포함된다. 유효샘플수는 94건을 바탕으로 분석하였다. 우선 자율주행셔틀 사회적 수용성 항목 중 제로셔틀 상용화시 이용의사와 제로셔틀 운행으로 인한 사회적 수용성 상승정도를 각각 종속변수로 순서형로짓모형(Ordered logit model)을 활용해 영향요인을 분석하였다. 모형분석결과 두 개의 모형에서 공통적으로 셔틀이용지불의사요금과 자율주행차 상용화시기가 설명변수로 채택되었으며, 셔틀 이용지불의사 요금을 높게 평가하였을수록, 자율주행차 상용화시기가 가까워졌다고 생각할수록 제로셔틀 상용화시 이용의사를 높게, 제로셔틀 운행으로 인한 사회적 수용성 상승정도를 높게 평가하였다. 또한, 자율주행셔틀 이용지불의사요금을 셔틀버스와 콜서비스 형태로 구분하여 설문하였으며, 셔틀요금 모형의 종속변수를 버스 기본요금 1,300원, 콜서비스요금 모형의 종속변수를 택시 기본요금 3,000원을 기준으로 이분형으로 구분하였다. 분석모형은 종속변수가 이분형일 때 활용되는 이항 로짓 모형(Binary logit model)을 분석하였다. 모형분석결과 두 모형 모두에서 행정/사무/관리직의 직업을 가진 탑승객이 이용지불의사요금을 더 높게 평가하는 것으로 분석되었다.

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    October 2019
  • Article

    Study on Reasonable Discretionary Fuel Management for Aviation

    합리적인 항공사 재량연료량에 대한 연구

    LEE, Junoh, YOO, KwangEui

    이준오, 유광의

    With open sky policy and liberal air service, low-cost carriers have dramatically expanded their influence in the world. Korean LCCs have also ...

    전 세계적으로 항공시장의 개방과 자유화에 따라 항공사들은 급성장과 동시에 치열한 경쟁 속에서 살아남기 위한 다양한 노력을 추진하고 있다. 항공사의 생산품인 운송서비스는 차별화가 ...

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    With open sky policy and liberal air service, low-cost carriers have dramatically expanded their influence in the world. Korean LCCs have also made great effort to be survived under fierce competition and rapid growth. Under the highly competitive market, air transportation service has a very limited way to differentiate itself without price competition. Thus, it is required to minimize the operation cost. Since aircraft fuel causes approximately 25% of the entire operation cost, airlines should put an effort to minimize the cost from fuel consumption. There are a variety of ways to reduce fuel consumption. But at the same time, it is very important to reduce aircraft weight itself. In fact, by loading fuel, the aircraft total gross weight increases significantly. This ‘loading fuel’ is calculated based on aviation regulation. But at the same time, extra fuel is also loaded as a part of loading fuel. Most airlines allow their airmen to load fuel additionally. It is called ‘discretionary fuel.’ This fuel has been loaded based on flight dispatcher’s decision or Captaion. However, with short of reference and guideline, dispatchers tend to decide it by taking advice from their senior or their experience. Under the same situation, it causes different fuel calculation depending on dispatchers. The purpose of this research is to reduce unnecessary fuel on the premise of safety. According to the research, there is a 61.7% chance of loading discretionary fuel after dispatcher checks negative destination airport weather. As a result of study, It shows the average fuel consumption based on the safety index provided by EASA and the FAA and the result will be 715kg. Whereas the dispatcher mainly relies on their subjective perspective, this analysis result is based on records and specific criteria. Thus, by using the analysis result, airlines will be able to expect to reduce fuel consumption. In the future, it is necessary to analyze more detailed fleets, data and records from other airlines.


    전 세계적으로 항공시장의 개방과 자유화에 따라 항공사들은 급성장과 동시에 치열한 경쟁 속에서 살아남기 위한 다양한 노력을 추진하고 있다. 항공사의 생산품인 운송서비스는 차별화가 어려워서 가격 경쟁으로 승부를 낼 수밖에 없고 저가 전략이 가능하려면 운영비용을 최소화하는 것이 필수적이다. 항공사는 운영비용 중 약 25% 이상을 차지하고 있는 항공기 연료비용 절감에 많은 노력을 기울이고 있다. 연료 소모를 줄이는 방법은 다양하지만 기본적으로 항공기의 중량을 줄이는 것이 핵심이다. 운항을 위한 연료로는 운항을 위해 반드시 탑재해야 하는 법정연료(legal fuel)와 항공사의 정책 및 조종사와 운항관리사에 의해 탑재하는 추가연료(extra fuel)가 있다. 추가연료 중 조종사와 운항관리사에 의해 탑재되는 재량연료(discretionary fuel)는 그 양을 참고할 수 있는 방법이 없어 개인의 경험, 선배들의 조언 등을 통해 같은 상황에서도 각기 다른 판단에 의해 재량연료를 탑재하고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 안전을 전제로 하여 불필요하게 실렸던 재량연료량을 일정 부분까지 낮추고자 국내 LCC 항공사 중 하나인 A 항공사의 2017년 2월부터 2018년 9월까지의 대구공항 발 일본 3개 노선(후쿠오카, 간사이, 나리타)을 대상으로 첫째, 재량연료량 결정 시 가장 많이 고려하는 요소를 알아보고자 선행연구 및 국내 운항관리사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 또한, FAA (Federal Aviation Administration, 미국 연방 항공청), EASA (European Union Aviation Safety Agency, 유럽항공 안전기구)에서 제시한 안전지표(발생확률, Failure Condition)를 참고하여 합리적인 재량연료량을 분석하였다. 그 결과, 선행연구 및 설문조사 결과 운항관리사는 재량연료 탑재 시 목적지 기상정보를 가장 많이 고려하는 것으로 나타났다. 실제로 A 항공사의 재량연료량과 목적지 기상예보(Terminal Aerodrome Forecasts, TAF)와의 다중회귀분석 결과 R2 adjusted 값은 61.7%로 나타났다. 둘째, FAA (Federal Aviation Administration, 미국 연방 항공청), EASA (European Union Aviation Safety Agency, 유럽항공 안전기구)에서 제시한 발생확률 중 운항에 10-3 확률(승객의 부상은 없으나 조종사의 work load 증가)을 채택하여 재량연료량을 계산한 결과 합리적인 재량연료량은 715kg으로 분석되었다. 결론적으로 합리적인 재량연료 참조값(715kg)을 제시함에 따라 운항관리사 개인의 주관적인 판단이 아닌 분석값을 기준으로 재량연료를 탑재한다면 연료비용 절감효과를 기대할 수 있을 것이다. 향후 다양한 항공사의 데이터와 기종, 노선의 세부화 등을 통한 분석이 필요할 것으로 보여진다.

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    October 2019
  • Article

    Long-term Prediction of Freeway Travel Time Using Route Travel Data

    고속도로 이동경로별 중장기 통행시간 예측 방법론 개발

    LEE, Jooyoung, SON, Sanghoon, KIM, Hyungjoo

    이주영, 손상훈, 김형주

    Predicted travel time is important factor to help commuters make route choices and departure time decisions. Especially, it has an effect of ...

    고속도로 통행시간 예측 정보는 이용자의 통행계획 수립과 통행경로 선택에 중요한 요인으로 작용하며 도로에 집중된 교통수요 집중을 분산시키는 효과를 가진다. 기존 통행시간 예측 ...

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    Predicted travel time is important factor to help commuters make route choices and departure time decisions. Especially, it has an effect of dispersing the demand on the road. Previous research have been focused on providing information on the expected arrival time for a single route with a link travel time prediction. There is a limit to the study of travel time prediction by different routes that affects user’s actual decision making. In this study, we have studied long-term travel time prediction using route travel data. We used self-organizing map clustering algorithm and the input variables of the model were day of the week, weather, daily traffic volume. Long-term travel time prediction for the Jungbu Naeryuk expressway, Cheongwon-Sangju expressway, Gyeongbu expressway is conducted and prediction results of k-NN were used for comparison of the predicted results. The prediction error of the travel time for each route was reduced and it showed a high error reduction in the Jungbu Naeryuk Expressway which has the most traffic volume of Seoul-Daegu section. In this paper, we proposed a method to overcome the limitation of the link-based travel time prediction. It can be used for route choices and departure time decisions of individual commuters by providing reliable travel time prediction for each route.


    고속도로 통행시간 예측 정보는 이용자의 통행계획 수립과 통행경로 선택에 중요한 요인으로 작용하며 도로에 집중된 교통수요 집중을 분산시키는 효과를 가진다. 기존 통행시간 예측 연구는 단기적 관점의 링크 통행시간 예측 연구로 단일 경로에 대한 도착예정시간 정보를 제공하는데 중점을 두고 있는데 이용자의 실제 통행 의사결정에 영향을 미치는 이동경로별 통행시간 예측 측면에서 한계를 보였다. 이에 본 연구에서는 경로형 데이터를 활용하여 이동경로별 중장기 통행시간 예측 연구를 실시한다. 이를 위하여 입력변수로 고속도로 통행시간에 영향을 주는 요소인 요일, 기상, 일 단위 교통량 등을 활용하였으며, 분석방법으로는 머신러닝 기반 자기조직화지도 클러스터링 알고리즘을 활용하였다. 서울-대구 구간의 대부분의 이동경로인 중부내륙, 청원-상주, 경부선 등에 대한 중장기 통행시간 예측을 수행하였으며, 예측 결과의 비교 ‧ 검증을 위해서 k-NN 예측결과를 활용하였다. 분석결과 각 이동경로별 통행시간 예측오차가 감소하였으며, 특히 서울-대구 통행 경로 중에서 가장 많은 통행을 가지는 중부내륙 고속도로에서 높은 오차감소를 보였다. 본 연구는 기존의 단기적 링크기반의 통행시간 예측의 부정확한 한계를 극복할 수 있는 방법으로 이동경로별 신뢰성 있는 통행시간 예측정보를 제공함으로써 개별 통행자의 경로선택 및 출발시간 선택 등에 유용하게 활용되어질 수 있을 것으로 판단된다.

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    October 2019
  • Article

    Pedestrian Simulation Model for Path Planning with Anticipation Behavior

    예측 행태를 고려한 보행자 경로 계획 모형

    KIM, Jeongyun, YEO, Hwasoo

    김정윤, 여화수

    Recently, interest in planning and operating the walking environment is increasing along with sustainable transportation. The need for pedestrian behavior research is ...

    최근 지속 가능한 교통수단과 함께 보행환경에 대한 관심도 커지고 있다. 보행자 행태 연구는 보행환경의 계획, 조성, 평가, 개선을 포함하는 일련의 과정에 대한 ...

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    Recently, interest in planning and operating the walking environment is increasing along with sustainable transportation. The need for pedestrian behavior research is also increasing in that it evaluates the walking environment and establishes criteria for improvement. The pedestrian path planning behavior model proposed in this paper is distinguished from the existing models in that it represents pedestrians’ anticipation behavior with realistic assumptions and applies the anticipation behavior to the path planning behavior. Expected occupancy map (EOM) is developed to estimate the future walking environment assuming that pedestrians anticipate changes in walking environment based on the current position and speed of surrounding pedestrians. Based on the EOM, the travelers choose their optimal path considering the safety and travel time. The path planning problem is formulated to minimize the total travel delay, and it is solved using the Genetic Algorithm. First, we verify the proposed model and analyze the effect of collision penalty on the path planning. Then, we compare the movements of pedestrians with and without anticipation by combining the micro model and the proposed model. The results show that the pedestrian anticipation can reduce the travel distance and the collision probability.


    최근 지속 가능한 교통수단과 함께 보행환경에 대한 관심도 커지고 있다. 보행자 행태 연구는 보행환경의 계획, 조성, 평가, 개선을 포함하는 일련의 과정에 대한 기준과 근거를 만든다는 점에서 그 필요성도 함께 증가하고 있다. 본 논문이 제안하는 보행자 경로 계획 행태 모형은 보행환경 변화를 예상하는 행태를 현실적인 가정을 기초로 모형화하고 이를 경로 계획 행태에 적용했다는 점에서 기존 모형들과의 차별성을 지닌다. 보행자가 주변 보행자들의 현재 위치와 속도 정보로 보행환경 변화를 예상한다는 가정으로 미래 보행환경 예상 점유 지도를 개발하였으며, 이를 토대로 계획 경로들의 예상 충돌 확률을 산정한다. 최적 경로는 이동 거리와 예상 충돌 확률을 최소화하는 경로로 정의되며, 이는 유전자 알고리즘을 통해 산출된다. 실험에서는 충돌 영향력 크기에 따른 계획 경로 산출 결과를 통해 충돌 영향력과 경로의 길이 및 충돌 확률 간의 관계를 확인하고, 제안하는 경로 계획 모형에 대표적인 충돌 방지 보행 모형인 힘 기반 보행 모형을 적용한 시뮬레이션 결과를 통해 보행환경 변화를 예상하는 행태가 보행자의 이동 거리를 줄이면서도 충돌 확률을 낮추는 역할을 하는 것을 검증한다.

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    October 2019
  • Article

    Deep-learning Based Urban Vehicle Trajectory Prediction

    딥러닝 기반의 도시 지역 차량궤적 예측 알고리즘 개발 연구

    CHOI, Seongjin, KIM, Jiwon, YU, Hwapyeong, KA, Dongho, YEO, Hwasoo

    최성진, 김지원, 유화평, 가동호, 여화수

    Recently, as a variety of position sensors are developed, a large amount of urban position data is collected in the urban traffic ...

    최근 다양한 위치추적센서를 통하여 수집된 데이터를 기반으로 교통 분야에서는 도시 도로망을 이용하는 개별 사용자의 고해상도 이동성 데이터가 생성 및 수집되고 있다. 해당 ...

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    Recently, as a variety of position sensors are developed, a large amount of urban position data is collected in the urban traffic networks. Based on the data collected through such location sensors, high-resolution urban mobility data of individual users using urban road networks is generated and collected in the transportation systems. Urban mobility data generated by these sensors provide a novel spatio-temporal insights into the mobility patterns of traffic network users and can be used to develop models and strategies to predict traffic flows in urban areas and improve traffic efficiency. This study proposes an algorithm for predicting urban mobility patterns. Deep learning based algorithm is used to train mobility patterns in urban areas and predict mobility. The proposed algorithm is trained and tested using Bluetooth data collected in Brisbane for one year. As a result of evaluating the performance of the algorithm with the test dataset, the proposed algorithm shows an average prediction accuracy of 70% or more.


    최근 다양한 위치추적센서를 통하여 수집된 데이터를 기반으로 교통 분야에서는 도시 도로망을 이용하는 개별 사용자의 고해상도 이동성 데이터가 생성 및 수집되고 있다. 해당 센서에서 생성 된 도시 지역 이동성 데이터는 교통 네트워크 이용자들의 이동 패턴에 대한 시공간적인 새로운 통찰력을 제공하며, 이는 도시 지역 교통 흐름을 예측하고 교통 효율을 향상시키는 모델 및 전략을 개발하는데 사용 될 수 있다. 따라서 이 연구는 도시 지역 이동성 패턴을 예측하고자 도시 지역 차량 궤적을 예측하는 알고리즘을 제안한다. 도시 지역을 구역으로 나누어 거시적 이동성 패턴을 분석한 선행 연구와는 달리, 본 연구에서는 교차로 단위의 차량 궤적 데이터를 생성하여 보다 미시적인 이동성 패턴을 분석하려고 한다, 본 연구에서는 딥러닝 기반의 모델을 사용하여 차량 궤적을 예측하였다. 한 차량이 앞서 진행한 교차로 시퀀스를 입력하여 다음에 이 차량이 진행할 교차로를 예측한다. 제안된 알고리즘은 브리즈번에서 1년간 수집된 블루투스 데이터를 이용하여 학습하고 시험한다. 시험 데이터 세트로 알고리즘의 성능을 평가한 결과 제안된 알고리즘이 평균 70% 이상의 예측 정확도를 보였다.

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    October 2019
  • Article

    Data Catalogue Standards Based on DCAT for Transportation Data: DCAT-Trans

    교통 분야 Data 관리와 공유를 위한 DCAT 기반 Data Catalogue 표준 연구: DCAT-Trans

    SHIN, Doh Kyoum, LEE, Sang Hwa, KANG, Junghyun, PARK, Eun Mi

    신도겸, 이상화, 강정현, 박은미

    It is one of the core tasks of Korean Government to build a data-based industrial ecosystem to promote data trades and re-use ...

    공공부문의 데이터 개방을 통해 데이터 유통과 활용을 촉진하고, 데이터 기반 산업의 발전을 위한 환경을 조성하는 것이 정부의 중점 과제 중 하나이다. 교통분야 ...

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    It is one of the core tasks of Korean Government to build a data-based industrial ecosystem to promote data trades and re-use with opening public data. The transportation sector also generates various data from existing systems such as ITS. The amount of data in the transportation sector is forecast to rapidly increase after AV and C-ITS are introduced into a real world. It is an important matter and concern for data managers and users to efficiently manage a large amount of data. EU leads to establish standards for data catalogues to manage metadata in order to manage, share and re-use data. This study suggests standards for data catalogue for transportation data based on DCAT. The study examines cases using DCAT and analyses ITS, BIS and C-ITS field test data sets to derive features of transportation data of Korea. DCAT-Trans, which this study suggests, will well represent relationships between transportation data and geographical features of them. This study is meaningful as an attempt to standardize managing and classifying transportation data.


    공공부문의 데이터 개방을 통해 데이터 유통과 활용을 촉진하고, 데이터 기반 산업의 발전을 위한 환경을 조성하는 것이 정부의 중점 과제 중 하나이다. 교통분야 역시 ITS 등 기존의 데이터를 생산하던 시스템에 더하여 자율주행차량과 C-ITS의 도입으로 향후 교통 데이터의 비약적으로 증가할 것으로 예상된다. 증가하는 데이터를 효율적으로 관리하는 것은 관리자와 이용자 모두에게 중요한 문제이다. 효율적인 데이터 관리와 공유, 활용을 위해 메타데이터를 체계적으로 관리하기 위해 데이터 카탈로그 표준이 EU을 중심으로 제정중이다. 본 연구는 이러한 추세에 맞추어 교통분야 데이터를 위해 DCAT에 기반한 데이터 카탈로그 작성 표준을 제안하고자 한다. 본 연구는 DCAT을 사용한 해외 사례의 분석과 국내 ITS, BIS, C-ITS 시범사업의 데이터를 분석하여 적합한 표준을 도출하였다. 본 연구가 제안하는 표준인 DCAT-Trans는 교통분야의 데이터 연결관계와 공간정보 특성을 잘 표현할 수 있도록 구성하였다. 본 연구는 교통 분야 데이터의 관리와 분류 체계를 표준화할 수 있는 기초 연구로서 가치가 있다.

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    October 2019