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    Driving Behaviour Evaluation for Widening Lane Line Width on Expressways Using a Driving Simulator

    주행 시뮬레이터를 활용한 차선폭원 변화에 따른 운전자 주행행태 분석

    KWON, Kyeongjoo, PARK, Juneyoung, LEE, Hyunsuk, KWAK, Hyunjun

    권경주, 박준영, 이현석, 곽현준

    Roadway lane lines can provide drivers not only information on the continuous flow of traffic movement but also helpful information for proper ...

    차선폭원은 운전자에게 연속적인 주행 흐름에 대한 정보를 제공할 뿐만 아니라 도로 선형 정보 및 적정 차선 위치 등에 대해 사전에 파악할 수 ...

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    Roadway lane lines can provide drivers not only information on the continuous flow of traffic movement but also helpful information for proper lane positioning. In the overseas, widening lane line width is applied to consider traffic safety (i.g. sudden curve section, black spot) for convenient to recognize by elderly drivers. In Korea, the lane line width on expressway is designed as 10-15cm, but some countries have tried and operated wider lane line width for high risk areas. However, since the thickness of the lane line width can have various effects depending on the section characteristics, it must be appropriately used according to the situation. In this study, the effects of widening lane line width on different expressway facilities (i.e. straight sections, curved sections, and off-ramp) were evaluated to enhance traffic safety. Driving simulation experiments were conducted to analyze driving behaviour and performance based on changes of lane line width. Two groups of participants were formed based on age 50 to reflect the characteristics of the elderly drivers. The results showed that non-elderly drivers under 50 ages improved longitudinal safety in daytime in mainline straight sections. Also, semi-elderly drivers over 50 ages were found to be performing safety driving behaviour in off-ramp. The results derived from this study are expected to provide helpful insights to traffic engineers and policy makers to improve expressway safety.


    차선폭원은 운전자에게 연속적인 주행 흐름에 대한 정보를 제공할 뿐만 아니라 도로 선형 정보 및 적정 차선 위치 등에 대해 사전에 파악할 수 있도록 도움을 제공하는 기능을 한다. 국외에서는 급격한 커브구간 또는 사고다발구간 등 교통안전을 고려하거나 고령운전자의 명확하고 편리한 차선 인식을 위해 차선폭원을 넓혀 적용하고 있다. 국내 고속도로에서는 차선폭원을 10-15cm로 규정하여 운영하고 있으나 일부 해외 국가에서는 교통안전을 고려하여 위험구간에 대해 기존 차선폭원을 넓혀 운영하고 있다. 하지만 차선폭원 두께는 적용 구간 및 용도에 따라 다양한 효과를 나타낼 수 있기 때문에 상황에 맞게 적절히 사용해야 한다. 이에 따라 본 연구에서는 고속도로 기본구간인 본선구간(직선/곡선) 및 진출램프에 대하여 차선폭원 넓힘 대책의 심층 분석을 통해 국내 고속도로 도입 방안을 검토하였다. 차선폭원 변화에 따른 안전성 평가를 위해 주행 시뮬레이터를 활용하여 운전자 주행행태를 분석하였으며 고령운전자의 특성을 반영하기 위해 50세를 기준으로 준고령/비고령 운전자를 구분하여 결과를 비교하였다. 50세 미만의 비고령운전자는 주간 직선구간에서 종방향 안전성이 향상된 것으로 나타났으며 50세 이상 준고령운전자는 주간 램프구간에서 횡방향 및 종방향 주행 안전성이 향상된 것으로 도출되었다. 본 연구에서 도출된 주요 결과는 향후 도로 설계 시 도로 이용자를 만족시키기 위한 기초자료로써 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

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    April 2021
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    Analyzing the Impact of Flight Delay on Commercial Revenues at Airport

    항공편 지연이 공항의 상업수익에 미치는 영향 분석

    CHOI, Jong Hae, PARK, Yonghwa, OH, Ja Eun

    최종해, 박용화, 오자은

    The flight delays negatively affect passengers, airlines, and airports. Congestion at airports, lousy weather, and poor connectivity of aircraft are general reasons ...

    항공편 지연은 여객, 항공사, 공항 모두에게 부정적 영향을 미치게 된다. 공항에서의 항공편 지연은 일반적으로 공항의 혼잡, 기상 악화, 항공편 연결성 저하 등과 ...

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    The flight delays negatively affect passengers, airlines, and airports. Congestion at airports, lousy weather, and poor connectivity of aircraft are general reasons for flight delays. Previous studies on flight delays have analyzed the cause of the delay and have suggested effective solutions. This study approaches flight delay from a different perspective. It investigates the relationship between flight delays and passengers’ purchasing behavior based on Incheon Airport duty-free shops’ actual transaction data. This study analyzes the impacts of flight delay on commercial revenue by employing two indicators: the intensive margin, the total spending per flight at commercial facilities, and the extensive margin, the percentage of purchased passengers per flight. This study suggests that the dwell time increase from flight delays increases both spendings per flight and purchase passenger ratio. It indicates that passengers are willing to use the increased dwell time for shopping. Primarily, flight delay affects more significantly the number of new purchasers than existing spendings. Thus, providing a discount voucher in case of a flight delay can help effectively managing passenger complaints. Promotion tools, such as a coupon with a larger discount rate for the initial purchase, can increase airport profits more than a uniform discount benefit. Meanwhile, excessive flight delays reduced passengers’ willingness to purchase. The flight delay exceeding approximately one hour reduces the spending per flight as well as the purchase passenger ratio.


    항공편 지연은 여객, 항공사, 공항 모두에게 부정적 영향을 미치게 된다. 공항에서의 항공편 지연은 일반적으로 공항의 혼잡, 기상 악화, 항공편 연결성 저하 등과 같은 요인에 따라 발생하게 된다. 항공편 지연에 대한 선행연구들은 지연 원인을 분석하고, 이를 효과적으로 해결하는 방안들을 제시하였다. 본 연구는 항공편 지연에 대해 기존 방법과 다른 관점에서 접근하였다. 인천국제공항 면세점의 실거래 데이터를 활용하여 항공편 지연과 여객들의 구매 행동 간의 관계를 분석코자 하였다. 또한, 항공편 당 공항의 상업시설 지출금액 총계인 내연적 마진(intensive margin)과 항공편 탑승객 중 구매 여객 비율을 나타내는 외연적 마진(extensive margin) 척도를 적용하여 항공편 지연이 공항 상업수익에 미치는 영향을 분석하였다. 항공편 지연에 따른 여객들의 공항 체류시간 증가는 항공편 당 면세점 구매금액과 항공편 탑승객 중 구매 여객의 비율을 동시에 증가시키는 효과를 보였다. 즉, 여객들은 항공편 지연에 따른 체류시간 증가를 쇼핑에 활용할 의사가 있음을 나타낸 것이다. 특히 항공편 지연은 기존 구매 여객의 씀씀이를 증대시키기보다 신규 구매 여객을 늘리는 데 보다 많은 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 따라서 항공편 지연 시 할인 쿠폰 등을 제공하는 것은 여객 불만 관리에 효과적일 수 있으며, 일률적인 할인 혜택을 제시하기보다는 최초 구매 시 할인율이 더 큰 쿠폰을 제공하는 것이 공항수익 증대에 도움이 될 것으로 보인다. 한편 과도한 항공편 지연은 오히려 여객의 구매의욕을 감소시키는 것으로 분석되었다. 항공편 지연시간이 약 1시간을 초과하는 경우 항공편 당 구매 여객 비율은 물론 항공편 당 구매금액까지 감소시키는 결과를 보였다.

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    April 2021
  • Article

    Analysis of Aircraft Delay Factors at Jeju International Airport

    제주국제공항의 항공기 지연요인 분석

    CHOI, Youngeun, YANG, Bomyi

    최영은, 양봄이

    Jeju International Airport is experiencing heavy congestion and delays due to the rapid increase of passengers. As of 2019, delays occurred in ...

    최근 제주국제공항은 이용객 증가에 따른 공항의 혼잡 및 항공기 지연이 극심해지고 있는 추세이다. 2019년 기준 전체 운항편의 약 14.1%에 해당하는 ...

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    Jeju International Airport is experiencing heavy congestion and delays due to the rapid increase of passengers. As of 2019, delays occurred in 24,052 aircraft, which account for over 14% of all flights operated. This delay rate is about 1.5 times higher than the average delay rate of 9% at domestic airports. The factors which bring delays at Jeju International Airport may include saturation of runway capacity, poor weather conditions, and limitations in facility layout. However, there are insufficient empirical studies on how these factors have affected aircraft delays. This study analyzed the effects of airport operation characteristics, weather conditions, and aircraft operation characteristics on aircraft delay using tower-log data of Jeju International Airport and Aeronautical Climatological Statistics of Jeju International Airport of Aviation Meteorological Office. The result of the analysis shows, aircraft movements per day, aircraft movements per hour, time of day, wind, route and aircraft occupancy rate have a statistically significant effect on aircraft delay, and the relative importance of variables appeared in the order of aircraft movements per day, wind, visual, and aircraft occupancy rate. In addition, these variables were analyzed to have a statistically significant effect on the delay time of aircraft. The results of this research are expected to be used as a basic data for aircraft delay management in airport planning and operation, and contribute to improve methodology of the feasibility study for airport projects.


    최근 제주국제공항은 이용객 증가에 따른 공항의 혼잡 및 항공기 지연이 극심해지고 있는 추세이다. 2019년 기준 전체 운항편의 약 14.1%에 해당하는 24,052편의 항공기에서 지연이 발생하였으며, 이는 전국공항의 평균 지연율인 9% 대비 약 1.5배 높은 수준이다. 특히 출발항공기 지연율은 국내공항 출발항공기 평균인 9.91%의 약 2.2배 수준인 21.3%로 제주국제공항의 지연은 매우 심각한 수준이다. 이러한 지연 증가의 원인으로는 활주로 용량 포화, 불량한 기상여건, 시설배치 한계 등이 언급되고 있으나 실제로 이러한 요인들이 항공기 지연 여부에 미치는 영향에 대한 실증적 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 2019년 1년간 제주국제공항의 항공기 운항일지(Tower-log) 자료와 항공기상청의 제주국제공항 공항기후통계 자료를 활용하여 공항의 운영특성(일운항횟수, 시간당운항횟수 등)과 각종 기상현상(풍속, 시정, 강우량 등), 항공기 운항 특성(운항노선, 항공기 탑승율 등)이 항공기의 지연 여부 및 지연시간에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 일운항횟수, 시간당 운항횟수, 운항시간대, 강수량, 풍속, 운항노선, 항공기 탑승률과 같은 다양한 변수가 항공기 지연에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 변수의 상대적 중요성은 일운항횟수, 풍속, 시정, 항공기 탑승률의 순으로 확인되었다. 또한 이러한 변수들은 항공기의 지연시간에도 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과는 공항의 계획 수립 및 운영단계에서 항공기 지연 관리, 그리고 공항부문 사업의 타당성조사 방법론 개선 등에 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.

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    April 2021
  • Article

    Behavior Analysis of the Inter-city Highway Route Choice Model with Navigation Data

    내비게이션 자료를 활용한 중장거리 경로 선택 행태 분석

    NAM, Hohyeon, KIM, Ikki, KIM, Jihye, YOO, Hansol, PARK, Sangjun

    남호현, 김익기, 김지혜, 유한솔, 박상준

    The analysis of the route choice behavior is necessary in the stages of establishing transportation policies and forecasting travel demand, but there ...

    통행자의 경로 선택 행태 분석은 교통정책 수립, 장래 수요 예측단계 등에서 필요하지만 자료 취득의 어려움으로 인하여 분석의 한계점이 있었다. 특히 확률적 경로 ...

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    The analysis of the route choice behavior is necessary in the stages of establishing transportation policies and forecasting travel demand, but there was a limitation due to the difficulty of collecting data. Especially, the stochastic route choice method can reflect the route choice behavior in the model. However it is difficult to collect data of the alternative path sets, which are essential for stochastic route choice method. Therefore this study calibrated route choice model with navigation data which is huge sample data to overcome sampling error. The route choice model is calibrated using path-size logit model that can explain passenger behavior and overcomes overlapping problem between alternative paths which is occurred due to the IIA property of multinomial logit model. This study researched the route choice behavior for travel of mid- to long-distance by aggregating the origin and destination as regional level zone. The most statistically significant route choice model was calculated and the fare per distance, highway travel distance, and total travel distance were used as explanatory variables. In addition, the PS variable with the highest statistical explanatory power of the model was calculated using golden-section search and added as an explanatory variables in route choice model. In the model, the longer the highway in the route, the more the passengers preferred it. And the passengers were more sensitive when the travel distance of road except highway in route were increased than when the travel distance of highway in route were increased. To verify accuracy of prediction of model, this study compared the observed route choice ratio and the predicted route choice probability which were calculated using navigation data. As a result, the average error rate decreased as highway length in travel distance was increased.


    통행자의 경로 선택 행태 분석은 교통정책 수립, 장래 수요 예측단계 등에서 필요하지만 자료 취득의 어려움으로 인하여 분석의 한계점이 있었다. 특히 확률적 경로 선택 방법은 통행자의 선택 행태를 모형에 반영할 수 있지만 필수자료인 대안 경로 집합 구축에 어려움이 있다. 그러므로 본 연구는 대규모 표본 자료인 내비게이션 자료를 이용하여 경로 선택 모형을 구축하고 통행자의 경로 선택 행태 분석을 수행하였다. 경로 선택 모형은 다항 로짓 모형이 가지는 IIA 특성으로 인하여 발생하는 대안 경로 간 경로 겹침 문제를 극복하고 현실적 경로 선택 행태를 가능한 반영할 수 있는 Path-size 로짓 모형을 이용하였다. 본 연구는 통행의 기종점을 시군구 단위로 집합화하고 통행거리가 100km 이상의 중장거리 경로 선택 행태를 설명하였다. 모형 정산 결과에서 거리 당 요금, 고속도로 이용거리, 총 통행거리가 설명변수로 입력되었으며 통계적으로 가장 유의한 모형을 도출하였다. 또한 모형의 통계적 설명력이 가장 높은 PS 변수를 황금분할법을 이용하여 산정하고 설명변수로 추가하였다. 모형에서 통행자들은 고속도로 구간의 길이가 더 길수록 해당 통행 경로를 더 선호하는 행태를 나타내었으며, 경로 내 고속도로 이용거리가 증가할 때보다 고속도로 외 도로의 이용거리가 증가할 때 민감하게 반응하였다. 모형의 정확성 검증을 위해 내비게이션 자료를 이용하여 관측 경로 선택 비율과 예측 경로 선택 확률을 계산하고 통행 경로 내 고속도로 이용 비율 별 평균 오차율을 산출하였다. 그 결과 고속도로 이용비율이 증가할수록 오차율은 감소하였다.

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    April 2021
  • Article

    Recurrent Congestion Severity Priority Analysis Methodology Based On Mobility Big-Data

    모빌리티 빅데이터 기반 도로부문 반복혼잡 심각도 우선순위 분석방법

    LEE, Soongbong, KIM, Jeongmin, CHEON, Seunghoon

    이숭봉, 김정민, 천승훈

    In order to analyze the causes of traffic congestion and prepare solutions, studies using mobility data are being actively conducted. Mobility data ...

    교통혼잡 원인 분석 및 해결방안 마련을 위해 모빌리티 데이터를 활용한 연구들이 활발하게 이루어지고 있다. 모빌리티 데이터는 ITS 인프라 관리 및 제한된 공간적 ...

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    In order to analyze the causes of traffic congestion and prepare solutions, studies using mobility data are being actively conducted. Mobility data can manage ITS infrastructure and overcome the limitations of spatial range. In addition, it is possible to collect the trajectory of individual vehicles, enabling objective and consistent traffic monitoring and analysis across the country. The problem of traffic congestion in the road section is an important constraint affecting the development of the national economy. Therefore, assessing the level of traffic congestion on a section of the road is important for traffic management and control. In the previous studies, most of the indicators for congestion section used a single evaluation indicator. However, considering the complexity and dynamics of transportation, an evaluation method using various indicators can be effective. In this study, speed-based indicators (congestion intensity, congestion duration, congestion length, bottleneck rate, congestion rate) were set as congestion indicators in consideration of the possibility of data collection and general use. The priority of recurrent congestion severity was evaluated by calculating the composite score using various congestion indicators. Through this study, it is expected that it will be able to help prepare various measures to improve congestion, such as monitoring recurrent congestion sections, support for decision-making on transportation policies, investment in road infrastructure, and pre-post evaluation of policies.


    교통혼잡 원인 분석 및 해결방안 마련을 위해 모빌리티 데이터를 활용한 연구들이 활발하게 이루어지고 있다. 모빌리티 데이터는 ITS 인프라 관리 및 제한된 공간적 범위의 한계 극복이 가능하다. 또한, 개별차량의 주행궤적 수집이 가능하여 전국에 대해 객관적이고 일관성 있는 교통 모니터링 및 분석을 가능하게 한다. 도로구간의 교통혼잡 문제는 국가 경제발전에 영향을 미치는 중요한 제약요소이다. 따라서 도로구간의 교통혼잡 수준을 평가하는 것은 교통관리 및 제어를 위해 중요하다. 기존연구에서 혼잡구간 판단지표는 대부분 단일 평가지표를 활용하였다. 하지만 교통의 복잡성 및 역동성을 고려할 때 다양한 지표를 활용한 평가 방법이 효율적일 수 있다. 본 연구에서는 데이터 수집 가능성과 범용적인 활용을 고려하여 속도기반 지표(혼잡강도, 혼잡지속시간, 혼잡구간길이, 병목발생비율, 반복혼잡비율)를 혼잡지표로 설정하였고, 종합점수를 산정하여 우선순위를 평가하였다. 이를 통해 반복혼잡 구간 모니터링, 교통정책 의사결정 지원, 도로 인프라 투자, 정책에 대한 사전 ‧ 사후 평가 등 다양한 혼잡개선대책 마련에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다.

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    April 2021
  • Article

    Study on Estimation the Benefits of Transportation Investment Project Using the Consumer Surplus Benefit Method

    소비자잉여 편익 기법을 이용한 교통투자사업 편익 추정 방안 연구

    KIM, Teagyun, HONG, Kiman, HONG, Yongsuk, CHO, Joong Rae

    김태균, 홍기만, 홍영석, 조중래

    The method of calculating benefits in terms of cost-benefit analysis in Korea applies a method of cost-saving benefit analysis. However, as a ...

    국내 도로 ‧ 철도 사업의 편익 산정방법은 비용절감 편익 분석(Cost-Saving Benefit) 방법을 적용하고 있다. 하지만 최근에는 교통분야에 도입되는 교통수단이 보다 다양해지고 복잡해지면서 ...

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    The method of calculating benefits in terms of cost-benefit analysis in Korea applies a method of cost-saving benefit analysis. However, as a producer-oriented calculation method, cost-saving benefit analysis is limited in achieving accuracy because it fails to calculate benefits that are not selected as an item and benefits that occur indirectly. Hence, when applied to new modes of transportation that have been recently proposed for adoption, it fails to gain an advantage in terms of cost, and thus, faces the problem of calculating benefits in the form of minuses. Therefore, a method of calculating benefits based on demand function is required to more stably and accurately calculate benefits. The present study applied a user-oriented consumer-surplus benefit analysis method by using the logit model, which is a demand function applied in the modes choice process. The study induced a formula for defining the relationship between the logit model and the demand function and for calculating consumer-surplus benefits. The induced formula is able to calculate accurate benefits if the disparity in consumer surplus before and after implementation is calculated using the area of the demand function. The study made comparisons with cost-saving benefit calculation methods by converting calculated consumer surplus into forms of travel time/travel cost because initially calculated benefits are regarded as a unit of utility for consumer surplus. Furthermore, the study additionally considered benefit items that must be added as system cost items as well as non-choice mode benefit items which cannot be applied during consumer-surplus benefit calculation.


    국내 도로 ‧ 철도 사업의 편익 산정방법은 비용절감 편익 분석(Cost-Saving Benefit) 방법을 적용하고 있다. 하지만 최근에는 교통분야에 도입되는 교통수단이 보다 다양해지고 복잡해지면서 일부 사업의 경우 적절한 편익분석이나 정성적인 편익을 반영하는데 한계가 있다. 또한, 수단선택모형과 편익산정 시 사용되는 시간가치나 적용기준이 상이하여 실제 예측되는 수요와 편익이 상이한 경우도 발생한다. 이에 본 연구에서는 이러한 한계를 보완하기 위해 로짓모형 기반의 소비자잉여 편익분석 방법론을 제시하는데 목적이 있다. Toy-Network 및 수도권 신교통수단, 도시철도사업을 대상으로 현재 적용되고 있는 비용절감 편익분석방법과 소비자잉여 편익분석방법을 비교한 결과, 신교통수단 도입 시 비용절감 편익분석에서는 신규수단 도입으로 인해 도시철도 수요는 증가하였으나 승용차, 버스 등 다른 여객 수단의 통행시간보다 많은 통행시간이 발생하여 부(-)의 편익이 추정되었다. 반면에 소비자잉여 편익분석에서는 철도 수단의 효용을 편익으로 산정함에 따라 정(+)의 편익이 추정되는 것으로 나타났다. 이외에 일반 도시철도사업 등에 대한 분석에서도 소비자잉여 편익분석 방법을 적용하였을 때 비용절감 편익분석방법보다 편익이 높게 추정되었으며, 이는 비용절감 편익분석에서 고려하지 못하고 있는 편익과 정성적인 요인을 효용의 가치로 반영하였기 때문으로 분석되었다. 이러한 분석 결과는 향후 신교통수단, 저속수단, 친환경수단 등의 교통투자사업에서 정성적인 요인을 고려한 편익 산정으로 편익 산정에 대한 신뢰성을 향상 시킬 수 있을 것으로 판단된다.

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    April 2021
  • Article

    Developing Evaluation Methodology of Progression for Signalized Arteries Using Car Trajectory Data

    차량 궤적 데이터를 이용한 간선도로 신호 연동 효율 평가 방법론 개발

    KIM, Minji, HAN, Yohee, KIM, Youngchan

    김민지, 한여희, 김영찬

    Arterial is the road with the highest mobility hierarchy on the urban street, and the signal operation sector has found several signal ...

    간선도로는 도시부도로에서 이동성 위계가 가장 높은 도로로, 신호운영 분야는 간선도로 주현시 직진 차량의 연속적인 흐름을 보장하기 위해 여러 신호 설계 이론을 정립하였다 ...

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    Arterial is the road with the highest mobility hierarchy on the urban street, and the signal operation sector has found several signal design theories to ensure the continuous flow of the through vehicles in the main road. However, despite the various bandwidth studies going on, few studies have been done on measures to assess the efficiency of applied signal time. With the recent establishment of a precise data collection environment, various traffic data has been accumulating in real time. Accordingly, this study used the collected traffic data to design a new bandwidth efficiency evaluation index that redeem the limitations of existing index. The new bandwidth efficiency index was designed with emphasis on ‘individual vehicle speed’ and ‘the number of stops’ to reflect the actual traffic flow. The appraisal standard for the new index was based on the time-space diagrams expressed using the two-second car trajectory data. The practicalness of this index was confirmed by comparing the existing bandwidth efficiency index calculated using KS-Signal, a signal progression optimization program. Since this study only dealt with one-way bandwidth optimization, it is expected that more realistic results will be obtained when two-way optimization is applied to this bandwidth efficiency index later. In addition, the bandwidth efficiency index and the car trajectory graph expressed with the signal time are deemed to be available as a basis for verification and improvement of signal TOD.


    간선도로는 도시부도로에서 이동성 위계가 가장 높은 도로로, 신호운영 분야는 간선도로 주현시 직진 차량의 연속적인 흐름을 보장하기 위해 여러 신호 설계 이론을 정립하였다. 그러나 다양한 연동 연구가 진행되고 있음에도 불구하고 적용된 신호 시간의 효율성을 평가하는 척도에 관한 연구는 미미했다. 최근 정밀한 데이터 수집 환경이 구축되면서 실시간으로 다양한 교통 데이터가 축적되고 있다. 이에 따라 본 연구는 수집된 교통 데이터를 활용하여 기존 연동 효율 지표의 한계를 보완한 새로운 평가 지표를 설계하였다. 새로운 연동 효율 지표는 설계 시 실제 교통류 상황을 대표하기 위해 ‘개별 차량 속도’와 ‘정지 횟수’ 반영에 중점을 두었다. 새로운 지표의 평가 기준은 2초 단위 차량 궤적 데이터를 이용하여 표출한 시공도를 바탕으로 마련하였다. 이후 신호 연동 최적화 프로그램인 KS-Signal을 이용하여 산출한 기존 연동 효율 지표를 새로운 지표와 비교하여 본 지표의 현실성을 확인하였다. 본 연구는 한 방향 연동폭 최적화만을 다루었기 때문에 후에 양방향 최적화를 본 연동 효율 지표에 적용할 경우 더욱 실제적인 결과를 도출할 수 있을 것으로 기대된다. 또한, 신호 시간을 함께 표출한 차량 궤적 그래프와 새 연동 효율 지표는 신호 TOD 검증 및 개선을 위한 근거자료로써 활용이 가능할 것으로 판단된다.

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    April 2021
  • Article

    A Study on Cross-Border e-commerce with Logistics Service Quality Impact on Customer Satisfaction Using AHP Technique

    AHP 기법을 이용한 국제 전자상거래(Cross-Border e-commerce) 물류서비스 품질의 고객만족요인에 관한 연구

    OH, Hyunmin, LEE, Hangsook

    오현민, 이향숙

    In the past, only large-scale companies were able to gain the benefit of international trade based on their capabilities and resources, but ...

    과거 규모가 있던 기업들만 진입이 가능한 무역거래가 이제 정보통신기술(Information and Communication Technology)발전으로 인해, 비교적 규모가 적은 중소기업들도 전자상거래를 통해 무역거래가 ...

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    In the past, only large-scale companies were able to gain the benefit of international trade based on their capabilities and resources, but even relatively small and medium-sized enterprises (SMEs) have been able to trade through e-commerce due to the help of Information and Communication Technology (ICT). Cross Border Trade (CBT) is one of the trends driving the borderless world of e-commerce. As a result, Cross-border trade orders have skyrocketed around the world which is led by an increasing amount of people are shopping online across the borders. Now, it has become a great concern to provide logistics services to meet the demand for anytime, anywhere trade transactions and activities seamlessly. While customers always want a higher level of customer satisfaction, logistics companies are not able to accommodate all of their customers’ needs with their scarce resources, losing out on the chance to increase revenue generation. In order to meet the customer’s needs in the cross-border trade (CBT), it is important to explore which logistics quality attributes are recognized as important to customers and to reflect the results in corporate decision making. Therefore, this study seeks to explore which of service quality attributes constituting the logistics service are recognized as important and to identify the relationship between importance and necessity. To conduct this study, the Analytic Hierarchy Process (AHP) and preliminary studies related to logistics service quality were referenced and reviewed. The survey was conducted by dividing the selected groups into sellers (customers) and logistics companies (providers). Results obtained were processed using AHP to comprehensively review and analyze the results of the two groups. By defining the factors that make up the quality of logistics services and identifying the relative importance of each factor, we contributed to prioritize service criteria to consider for improvement or innovation of logistics service quality. Accordingly, it would be a good reference for logistics companies to meet customer’s demand in an efficient allocation of resources by identifying the perception gap.


    과거 규모가 있던 기업들만 진입이 가능한 무역거래가 이제 정보통신기술(Information and Communication Technology)발전으로 인해, 비교적 규모가 적은 중소기업들도 전자상거래를 통해 무역거래가 가능하게 되었다. 세계 곳곳에서 국제 전자상거래 주문량이 급증하였고. 원활한 무역거래 및 활동을 위해서 적합한 물류서비스 제공이 관심사로 대두되었다. 이에 고객은 언제나 만족할 만한 높은 수준의 서비스를 받기를 원하지만, 물류기업은 한정된 경영자원과 역량하에 고객의 이러한 요구들을 모두 다 수용하지 못할 것이고, 이는 곧 비즈니스 창출기회를 잃는 것을 의미한다. 국제전자상거래라는 새로운 시장에서 고객이 요구하는 니즈를 충족시키기 위해서는, 고객에게 어떠한 물류 서비스품질 속성요인이 중요하게 인식되고 있는지 탐색하는 것이 중요하며, 그 결과를 기업경영 의사결정에 반영하는 것이 중요하다. 이에 본 연구는 물류서비스를 구성하는 품질요인 중 어떤 요인이 중요하게 인식되고 있는지 탐색하고 중요도와 필요성의 관계를 밝혀 보고자 한다. 본 연구를 실행하기 위해 AHP(Analytic Hierarchy Process)에 관한 이론과 물류서비스품질에 관련한 선행연구들을 참고하고 검토하였다. 이를 통해 선정된 요인들을 물류산업에 관련한 물류서비스를 이용한 판매업체(고객)로 나눠 설문조사를 하고, 이를 통해 도출된 결과를 AHP를 이용, 분석하여 두 그룹의 결과값과 격차를 종합적으로 검토하고 분석하였다. 물류서비스품질을 구성하는 요인들을 정의하고 각 요인들이 갖는 상대적 중요도를 밝혀냄으로써 물류서비스품질의 개선이나 혁신을 위해 우선 고려해야 할 선택요인을 선정하는데 이바지하였다. 또한 공급측과 수요측의 인식 격차를 확인함으로써 시사점을 제공할 수 있을 것이다.

    - COLLAPSE
    April 2021